פסחים קט
מה היתה תשובתו של הבריסקע'ר רב על אי הבנה לקשר בין תכלת לכסא הכבוד?
ונשים בבגדי צבעונין
סיפר האדמו"ר מטאלנא שליט"א [גיסו של המשגיח הגה"צ ר' אורי ויסבלום שליט"א] שזכה לשמוע ממו״ח הרה״צ רבי יעקב יצחק ויסבלום זצ״ל, שסיפר שבצעירותו התייתם מהוריו, וגדל בבית דודו הרה״צ ר׳ נפתלי אשכנזי ז״ל אדמו״ר מסנטאניסלב, שהיה אחד מחשובי ה״יושבים״ בבעלז, ובעת שנהיה בר מצוה לקחו דודו אל הרה״ק רבי ישכר דב מבעלזא זיע״א, והרה״ק מבעלזא זיע״א קירבו מאד, בשל יחוסו שהיה בן אחר בן להרה״ק רבי אלימלך מליזענסק זיע״א, ובשל יתמותו מהוריו, והיה זה קודם יו״ט, ובשבת אחח״צ למד הרה״ק מבעלזא זיע״א את דברי הגמרא בפסחים (קט.) שחייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל וכו' ונשים במאי תנ ירב יוסח בבבל בבגדי צבעונין
ובעת לימודו נאנח אנחה ואמר, הנה מובא שכנסת ישראל היא האשה של הקב״ה, ועתה בעת שמניע ימי הרגל, על בעלה לשמחה בבגדי צבעונין, ומה עניינם של בגדי צבעונין, שהם בגדים יפים ומשובבים נפש, שהעין מתפעלת ונהנית מהם, ואנו מבקשים שהקב״ה ישמח את כנסת ישראל בבגדי צבעונין, שאף שכל מעשי הקב״ה עם הברואים הם בחסד וברחמים, מ״מ בעיני בשר פעמים שנראים הטובות והחסדים כעונשים וייסורים, ובימי הרגל אנו מייחלים ומבקשים שישמחנו הקב״ה בבגדי צבעונין, בחסדים גלויים ונראים לעיני בשר ולא בטובות מכוסות ונעלמות, אלא בבגדי צבעונין, בטובות וחסדים הנראים לעיני בשר.
(מרגליות הש"ס)
בספר "עלי ורדים" מובא שפעם שאל איזה "חכם" את מרן הרב מבריסק זצ"ל על דברי הגמרא האומרת שכשאדם רואה את הציצית הוא נזכר ברבש"ע, והקשה, שאינו מבין את השייכות ואינו רואה דמיון בין הדברים. ענה לו הרב מבריסק שחז"ל אומרים (ע"ז כ:) שאסור להסתכל בבגדי צבעונין של אשה כדי שלא יבוא לידי הרהורי עבירה. האם את זאת אתה כן מבין?" – "כן" ענה ה"חכם". – "ובכן הראש שלך תקין, הבעיה היא לא בחוסר הבנה, אלא היכן הראש מונח… אם היית שקוע ביראת שמים היית מבין גם את הקישור בין תכלת לכסא הכבוד".