כי את מזבחתם תתצון ואת מצבתם תשברון (שמות לג יד)
אחד מרבניה של הונגריה קיבל מהמלך מתנה בלתי שגרתית: מקל עשוי כסף טהור, שבראשו צלם עשוי מכסף. בלית ברירה נטל הרב את המקל והסיר את הצלם שבראשו.
זמן מה אחר כך, בהופעתו הראשונה בפני המלך, נדהם זה לראות את הרב מחזיק במקל ללא הצלם שבראשו.
– "מדוע הסרת זאת?"
– "משום שהמקל היה ארוך מדי ונאלצתי לקצרו".
– "ומדוע לא קיצרת אותו מלמטה?"
– "משום שבתחתיתו" – חייך הרב – "הוא היה מדוייק, הגיע עד הארץ, רק בראשו הוא היה גבוה"… ("אש דת").
('מאורות הדף היומי')
"אי אפשר לברך אותך"
סיפר מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א, בדברים שנשא על אחיו מרן הגר"י זצ"ל:
"שמעתי עובדא מופלאה מבעל המעשה, שבא אליו [-להגר"י זצ"ל] לבקש ברכה, ורבי יעקב אמר לו – יש לך בבית צלב, שתי וערב, ואי אפשר לברך אותך, ועליך קודם להוציא את הצלב מהבית.
"והתפלא אותו אדם ואמר: 'לא ידוע לי שיש אצלנו דבר כזה'. ואמר לו: תשאל את אשתך. ושאל אותה וגם היא אמרה שלא ידוע לה דבר כזה.
"אמר לו רבי יעקב: תבדקו בארון היכן שמונחים צעצועי הילדים. יש שם קלפים, ובאחד הקלפים מצויר צורת שתי וערב… והלך ובדק ומצא כדבריו".
(דרכי החיזוק)
הטקטיקה הצבאית של נפוליאון
נפוליאון – אמר רבי בונים מפשיסחא – שינה את שיטת הלחימה שהיתה נהוגה עד ימיו. הלוחמה הישנה גרסה, שיש להלחם צעד אחר צעד – להתמודד במקום אחד עד כניעתו, ולאחר מכן לעבור למקום אחר. נפוליאון הנהיג דרך חדשה: צרים על עיר, משאירים שם כח צבאי, ובינתיים עוברים להלחם גם במקום אחר.
מכאן, אמר, יש ללמוד כיצד לעבוד את ה'. אין לעמול על דבר אחד בלבד לאורך זמן, עד שהוא נקנה ונרכש. יש להתחיל במקום אחד, להעמיד משמר, ולהמשיך הלאה.
היה אומר האדמו"ר מגור זצ"ל בעל ה'אמרי אמת': הלא מפורש כן בגמרא בעבודה זרה (דף מה): "גידועי עבודת כוכבים קודמין לכיבוש ארץ ישראל, כיבוש א"י קודם לביעור ע"ז" – מגדעים, ממשיכים הלאה וכובשים, ורק אחר כך חוזרים אל העבודה הזרה ומבערים אותה באופן מוחלט".
('מאורות הדף היומי')