פסחים ק
מדוע ה' משתעשע דווקא עם הלויתן?
בכל יום ויום אתה מחבב
המדרש (ילקוט שמעוני שמואל א' רמז צד) מונה עשרה דברים שהקב"ה מחבב, מבין הדברים שברא בעולמו. ברא לו הקדוש ברוך הוא "ימים", ובחר לו אחד מהם, זה יום השבת, ברא "שנים", ובחר לו אחד מהם, זה שביעית. ברא "שביעיות", וברר לו אחת מהם, זה היובל, ברא "ארצות", וברר לו אחת מהם, זה ארץ ישראל, ברא "רקיעים", וברר לו אחד מהם, סולו לרוכב בערבות. ברא "מדברות", וברר לו אחד מהם, מדבר סיני, ברא "בהמות", וברר לו אחד מהם, זה בהמות, כי לי כל חיתו יער בהמות בהררי אלף. ברא "עופות", וברר לו אחד מהם, זה זיז, וזיז שדי עמדי. ברא "דגים", וברר לו אחד מהם, לויתן זה יצרת לשחק בו וכו'.
הקדוש ברוך הוא מחבב את השמיטה, הוא מחבב את השבת, הוא מחבב את היובל, את הר סיני, את מדבר סיני, מחבב את ישראל, מחבב את שבט לוי, מחבב מהדגים את הלויתן, מהבהמות את הבהמה מהררי אלף ומהעופות את זיז שׂדי. כל אחד שקורא את המדרש הזה מבין, שהקב"ה בחר את השבת, שנאמר כי בו שבת מכל-מלאכתו, וכל השביעין חביבין, לכן הוא מחבב גם את השמיטה, והוא מחבב משבעים אומות את עם ישראל, כי הגורל של עם ישראל נפל בגורלו כפי שמובא בחז"ל. אבל מה זה השעשוע הזה, שהקב"ה משתעשע עם הלויתן, למה נבחר הלויתן.
כדי להבין את העומק בזה, נביא עוד מדרש אחד שמופיע במכילתא דרשב"י על הפסוק 'את הים ואת כל אשר בם' (שמות כ יא). אומר המדרש, ומדוע אומר הים בנפרד, הרי בפסוק "ואת כל אשר בם" נכלל הים בתוכו, שהלא בכלל מעשה בראשית היה, אלא מגיד שיש שבח בים כנגד כל מעשה בראשית, כיוצא בו אתה אומר "לויתן זה יצרת לשחק בו", והלא הלויתן היה מכלל המעשים שבים, אלא מגיד שיש שבח בלויתן, כנגד כל המעשים שבים. ושוב נשאלת השאלה, במה נשתנה הלויתן, ומה הוא שבח הלויתן.
מובא בספר דעת שלום על פרקי שירה, שמסביר, למה אומר הלויתן "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו" ? כיון שהוא מודה לקב"ה שהוא משחק איתו. מכל הנבראים כולם, לא כתוב שהקב"ה משחק עם מישהו חוץ מהלוויתן, אז הוא מודה לקב"ה הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו, שהוא בחר בי מכל הנבראים להשתעשע בהם. אומר הספר דעת שלום היות וכל הנבראים כולם אכלו מעץ הדעת, כפי שחז"ל אומרים במדרש, שחוה נתנה לכל אחד ואחד מהנבראים לאכול מעץ הדעת. מי היחידים שלא אכלו, אומרים חז"ל שהדגים לא אכלו. אם הדגים לא אכלו מעץ הדעת, מי המייצג של הדגים, הלויתן. לכן הקב"ה משתעשע דווקא בו ולא באף אחד אחר.