פסחים צד
אלו סוכות רמוזות במילה 'סוכה'?
ואם בגבורות שמונים שנה
הרה"ק רבי נפתלי מרופשיץ זי"ע אומר שישיבת סוכה טומנת בתוכה סגולה לאריכות ימים. ומנין, כי כתוב (ויקרא כג) 'בסוכות תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסוכות'. והפשט הוא כך, 'בסוכות תשבו שבעת ימים'. ומה הוא השכר על כך, 'כל האזרח בישראל ישבו בסוכות' ו'אזרח' בגימטריה 'גבורה' [216]. מכאן רואים שהבטיח הקב"ה שכל היושבים בסוכה יזכו לאריכות ימים ושנים כמו שנאמר (תהילים צ י) 'ואם בגבורות שמונים שנה'.
הרה"ק רבי אברהם מטריסק זי"ע אמר לבניו לפני חג הסוכות שילמדו מסכת סוכה. וכאשר סיימו ללמוד את המסכת, אמר להם ללמוד את המסכת פעם נוספת, וכן היה כמה פעמים. כשידעו את המסכת כולה על פה, שאל אותם, תאמרו לי, כמה סוכות הן כשרות וכמה פסולות. לא ידעו בניו להשיב. אמר להם, פשוט הוא, בכל מסכת סוכה יש ס"ו כשרות וכ"ה פסולות כמניין סו-כה.
שלושה סוגי סוכות כשרות מצינו בהלכה: א. סוכה בעלת ארבע דפנות. ב. סוכה בעלת שלוש דפנות. ג. סוכה בעלת שני דפנות, כאשר הדופן השלישית היא בשיעור טפח בלבד, שאף היא כשרה. שלושה סוגי סוכות אלה אמר הגר"א מוילנא זי"ע מרומזות באותיות המרכיבות את המילה "סכה". ס – האות ס' סגורה מארבעת רוחתיה, לרמז על סוכה בעלת ארבע דפנות. כ – האות כ' סגורה משלושת רוחותיה, לרמז על סוכה בעלת שלוש דפנות. ה – האות ה' סגורה משני רוחותיה, ועוד רגל קטנה לה, לרמז על סוכה בעלת שתי דפנות ושלישית טפח, שאף היא כשרה.
(פנינים)