פסחים פח
מהו החידוש שאמר מהר"א מבעלזא לגאון רבי אלחנן וסרמן בעיירת הנופש?
לא כאברהם שכתוב בו הר וכו' ולא כיצחק שכתוב בו שדה וכו' אלא כיעקב שקראו בית
הרה"ק רבי אהרן מבעלזא זי"ע נפגש עם הגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד בעיירת נופש שהיו נוסעים אליה גדולי ישראל. המהר"א שח לר' אלחנן חידוש של אביו הרה"ק רבי ישכר דוב זי"ע והוסיף עליו עוד מדיליה. מובא בחז"ל שבית המקדש של מעלה מי בנאו, הקב"ה ומחנה דיליה בנו כותל ראשון, אברהם בנה כותל שני, יצחק כותל שלישי, ויעקב בנה כותל רביעי. ותימה מדוע הוצרך הקב"ה סיוע לבנות כותל ראשון עם מחנה דיליה. וביאר המהרי"ד שבודאי אין כוונת חז"ל כפשוטם אלא לרמז שהבנין נבנה בשם הקרוי 'מחנה', וזו הכוונה שהקדוש ברוך הוא ומחנה דיליה בנו הכותל הראשון.
ועל פי דברים אלו ביאר מהר"א מבעלזא זי"ע את דברי הגמרא פסחים (פח.) לא כאברהם שכתוב בו הר, שנאמר 'בהר ה' יראה' (בראשית כב י), ולא כיצחק שכתוב בו שדה, שנאמר 'ויצא יצחק לשוח בשדה' (שם כד סג), אלא כיעקב שקראו בית, שנאמר 'ויקרא את שם המקום ההוא בית אל' (שם כח יט). ודבריהם צריכים ביאור מפני מה ראו אבותינו לקרוא כל אחד בשמו, ומדוע שינו כל אחד מזולתו. ולדברי המהרי"ד יש להוסיף רמז עמוק בדברי גמרא אלו. שאברהם אבינו כדי לבנות כותל לבית המקדש היה צריך להוסיף עוד מנין 'מחנה', וכשם שהקב"ה במנין 'מחנה', 103, אחד בנה כותל אחד, וב' פעמים מחנה, 206, יעלו למנין 'הר' עם הכולל, משום כך אצל אברהם כתוב בו הר. כמו"כ יצחק כשרצה להוסיף נדבך לבנין הבית, היה עליו להוסיף פעמיים מנין מחנה ויעלו שלשתם למנין שדה, 309, ובכך הוסיף את הכותל השלישי. וכדי לבנות את הקיר הרביעי היה על יעקב לצרף עוד שלש פעמים מנין מחנה, ויחד יגיעו למספר בית, 412, ולכן קראו יעקב בית. וכדי לסיים את הבנין בתקרת גג, הוסיף משה רבינו עוד ארבעה פעמים מספר מחנה, הלא הם תקט"ו תפילות האמורים במדרש ובכך נשלם הבית.
(מפי ספרים וסופרים עמ' שסו)