יעקב א. לוסטיגמן
סח לי הגאון רבי שמואל יוסף שטיצברג שליט"א, מרבני ק"ק גור בבית שמש, הלוחם כבר שנים רבות את מלחמתה של השבת, על התמיכה הנלהבת שתמך אב"ד 'זכרון מאיר' מרן הגאון רבי חיים מאיר ואזנר זצוק"ל, במאבק למען קדושת השבת, כשבכך המשיך את הדרך אשר סלל לנו אביו הגדול, מרן בעל 'שבט הלוי' זיע"א.
"נכנסתי לנושא מהפן ההלכתי – טכנולוגי", מספר הרב שליט"א, "התחלתי לפקח על מכשירים ומוצרי חשמל שונים, ולבדוק איך הם עובדים, והאם יש חשש של חילול שבת במהלך השימוש בהם. לאט לאט התחילו לפנות אלי מכל מיני כיוונים, וביקשו שאסייע במציאת פתרונות הלכתיים למכשירים טכנולוגיים שונים.
"אחד הנושאים הבולטים, היה המאבק על מדי המים הדיגיטליים. ניהלנו מאבק גדול, במהלכו זכיתי גם לפקוד את מעונו של מרן בעל 'שבט הלוי' זצ"ל, ופרסתי בפניו את הנושא על חלקיו ופרטיו השונים, כשהזכרתי גם כמה פתרונות הלכתיים שהוצעו על ידי מכונים שונים העוסקים בתחום.
"הגר"ש ואזנר הסתכל עלי ואמר לי "אני מבקש ממך, בבקשה, בכל מה שקשור לשמירת שבת אל תחפש היתרים וקולות. אנחנו צריכים להחמיר, כי שמירת שבת צריכה להיות באופן של לכתחילה". גם במכתב שנתן לי על מדי המים הכשרים לשבת, בירר שיש על זה פיקוח כראוי לוודא שאין שום חשש ומכשול, ואחר כך הוסיף לפני חתימת שמו: "החותם למען קדושת שבת".
"הגר"ש ואזנר גם הזכיר באותו המעמד את הסיפור שהיה עמו לפני שנים רבות, ואשר גם העלה אותו על הכתב באיגרת שכתב בשנת תשנ"א כדלהלן:
"לפני בערך כמעט ארבעים שנה, בא אלי גביר גדול אחד יהודי חרדי, ואמר לי שרוצה לקנות בית חרושת לזכוכית שהיא מקור פרנסה גדול", כותב הגר"ש ואזנר. "והזהרתי אותו, שהכל יודעים שבית חרושת לזכוכית קשור עם חילול שבת, עכ"פ באופן של אמירה לגוי, כי צריך לשמור על החום של בתנור הגדול. ואמרתי לו אז, ר' פנחס, כל הנוגע בשבת מפסיד ויורד מנכסיו. ולצערי לא הבין אזהרתי, ולא עברו רק שנים מועטות, והלה איבד הכל באופן מבהיל, עד שהוצרך לברוח מא"י לחו"ל".
"כאמור, הגישה הזאת נראתה ביתר שאת גם אצל בנו הגרח"מ זצ"ל, וכעת כשאנו אבלים בתוך כל בית ישראל על הסתלקותו של אותו צדיק מעמנו, זה הזמן לזכור ולהזכיר את הלהט האדיר שהיה לו למען המאבק על קדושת השבת.
"לפני כשנתיים זכיתי להיכנס אל הקודש פנימה, כדי לבקש ממרן זצ"ל מכתב שיעודד את הזהירות שלא לתמוך במפעלים שמחללים שבת, והסברתי לרבנו זצ"ל, שכמו שאמר אביו מרן השבט הלוי זצ"ל לגבי הזכוכית, כך גם לגבי מוצרי פלסטיק ונייר, שמייצרים אותם על ידי שימוש בכבשנים עם טמפרטורה גבוהה מאוד, ולכן יש לבעלי המפעלים הללו ניסיון מאוד מאוד גדול בעניין של שמירת השבת, כי הכבשנים פועלים יממה שלמה בלי לייצר כלום, וזה בהחלט ניסיון לא פשוט מבחינתם.
"מרן זצ"ל כבר לא היה אז בקו הבריאות, והיה קשה לשוחח עמו, מחמת החולשה והחולי. ובכל זאת, כששמע שבאתי בעניין המאבק על שמירת השבת, יכלו לראות איך שאזר כגבר חלציו, ומיד התחיל לדבר בלהט של קדושה על השבת וחשיבות שמירתה. הוא היה נסער מאד, ודפק על השולחן וממש צעק מקירות ליבו: זה חובה על כל אברך שהולך לקנות במכולת, להיות הלוחם של השבת !! כל אברך צריך להיות אחראי בביתו על כך !!
על פי בקשתו ניסחנו מכתב על הנושא, והגשנו לפניו את המכתב לחתימה, ולא נחה דעתו עד שהוסיף בכתב ידו, וכתב כמעט באפיסת כוחות "וע"ז באנו על החתום להקפיד לקנות רק מהמיוצר במפעלים של שומרי שבת קודש", ואף הוסיף את חתימתו בארוכה, ואם לא שהיו עוצרים אותו כדי שישמור על כוחותיו, היה כותב מכתב שלם בכתב ידו.
"אני זוכר את ההרגשה המפעימה שאחזה בי כשיצאתי מביתו נאוה קודש", מסכם הגרש"י שטיצברג שליט"א. "ראיתי יהודי שכל כולו תורה ועבודת ה', הוא סבל מחולשה גדולה, ובכל זאת הבערה הפנימית היתה בשיאה, ראו עליו שהוא ממש מצטער בצער השבת וחפץ בקדושתה".