פסחים פג
מהו אחד משמונה בשמינית שצריך שיהא בתלמיד חכם?
ניתי עשה וידחי לא תעשה
הרה"ק בעל האבני נזר זי"ע המליץ על הפסוקים שבפרשת שמיני 'ויאמר משה אל אהרן קרב אל המזבח ועשה את חטאתך ואת עולתך וכפר בעדם וגו'. ויקרב אהרן אל המזבח וישחט את עגל החטאת אשר לו' (ויקרא ט ז-ח), את דברי הגמרא בסוטה (ה.) 'א"ר חייא בר אשי אמר רב תלמיד חכם צריך שיהא בו אחד משמונה בשמינית'.
בפשטות דברי הגמרא שם הכוונה שלתלמיד חכם צריך שיהא שמינית שבשמינית בגאוה. אך האבני נזר פירש שהכוונה לפסוק השמיני שבפרשת שמיני, 'ויקרב אהרן אל המזבח וישחט את עגל החטאת אשר לו'. ופירושו, שהרי אהרן היה בוש ולבו דואג ונשבר על העגל שעשה, ולכך אמר לו משה 'קרב אל המזבח ועשה את חטאתך'. כלומר, כמו שאמרו צדיקים 'עשה דוחה לא תעשה', בא לומר, אם אדם חלילה עבר על 'לא תעשה', העצה לכך היא שירבה ב'עשה' וכך יזכה לדחות מקרבו את הלא תעשה. וכן 'סור מרע ועשה טוב' (תהילים לד טו), אם רצונך לסור מהרע, אל תתעסק ברע, אלא 'ועשה טוב', תתחיל בעשיית מעשים טובים וממילא כל הרע יסור ממך. וכך עשה אהרן כמו שכתוב בפסוק 'ויקרב אהרן אל המזבח וישחט את עגל החטאת אשר לו', וכך הצליח לצאת מן אותו רושם של החטא. וכן כל תלמיד חכם צריך שתהא בו המידה הזאת של הפסוק השמיני שבפרשת שמיני, שגם אם חס ושלום הוא נכשל בחטא, הוא צריך להרבות ב'עשה טוב' ולהמשיך הלאה ובכך יזכה להיכנס חזרה אל הקדושה.
(פנינים)