פסחים פב
האם מותר לבעל תוקע להיענות לבקשת נוסעי רכב ביו"ט המבקשים שיתקע עבורם?
שלא לבייש
מעשה בבעל תוקע שהלך בראש השנה לבית חולים כדי לתקוע לחולה. בלכתו ברחוב עם השופר עצרה על ידו מכונית, והנוסעים שראוהו נושא שופר בקשוהו שיתקע לפניהם. ויש להסתפק האם עליו לתקוע עבורם.
והנה כתב הרמב"ם באגרת השמד 'וגם אין ראוי להרחיק מחללי שבת ולמאוס אותם, אלא מקרבם ומזרזם לעשות מצוות. וכבר פירשו חז"ל שהפושע שפשע ברצונו כשיבא לבית הכנסת להתפלל מקבלים אותם ואין נוהגים בהם מנהג בזיון, וסמכו על זה מדברי שלמה 'לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב' (משלי ו ל), אל יבוזו לפושעי ישראל שבאים בסתר לגנוב מצוות', עכ"ל הרמב"ם.
אמנם החכם צבי (סי' לח) כתב, שאין לך חילול השם גדול מזה לכבד מחלל שבת בפרהסיא בעליה לתורה, וכל העומדים שם חייבים למחות, וכל העומד ונמצא שם באותו פרק באותו מקום ואינו מוחה ילכד בעוונו, ואם רוח טהרה עברה על מקצת אנשים בקנאם קנאת ה' צבאות, לצאת מן המקום ההוא בל יסופו בעוונם, עליהם תבוא ברכת טוב.
ולכאורה דבריו סותרים לדברי הרמב"ם שכתב שלא לבייש את פושעי ישראל הבאים לחטוף מצוות. אך התשובה לכך, אומר הרה"ג רבי יצחק זילברשטיין,קבלתי ממו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שדברי הרמב"ם אמורים כאשר פושעי ישראל באים בסתר לתומם מתוך כוונה לחטוף מצוות, באופן שכזה אסור לבזותם ויש לקרבם ולזרזם לקיום המצוות, משא"כ כאשר בא להתכבד ולקבל עליה, אז חייבים למחות ולעזוב את בית הכנסת.
לאור זאת בעניננו כשנוסעי המכונית נעצרו לחטוף מצוות יש לקרבם ולזרזם לכך. ולמעשה אמר מו"ח זצוק"ל שעליו לתקוע עבורם. אך יש להסתפק, האם יכול גם לברך על ברכת השופר, או שמא כיון שחללו יו"ט בעצירת המכונית ובכיבוי המנוע, וכשנעצרו נדלקו וכבו כמה נורות ועברו על כמה וכמה איסורים עבור שמיעת שופר אין זה מברך אלא מנאץ, וכמו שמבואר במחצית השקל (ריש סי' תרלט) שמי שעבר ביו"ט בנהר ע"י ספינה בכדי לקיים מצות סוכה, לדעת האוסרים אין לברך על מצוות סוכה זו, דאין זה מברך אלא מנאץ.
ומו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל נטה לומר שכאן יהיה אפשר גם לברך על התקיעות, שאין זה דומה לאדם הנוסע בספינה כדי לקיים מצוות סוכה שעבר עבירה כדי לקיים מצוה, והרי זה מנאץ, משא"כ בנדוננו שהנוסעים שקועים בים של עבירות רח"ל, ואין כאן עבירה למען מצוה שהרי שקוע הוא בעבירות בלאו הכי, ואדרבה הרי הם מתאפקים מתאותם ונמנעים לכמה דקות מלנסוע כדי לקיים מצוה, לכן יתכן שאפשר אף לברך עבורם.
(חשוקי חמד ר"ה יז.)