פסחים פ
לא תוכל לזבח את הפסח באחד שעריך
בספר אזנים לתורה על התורה (דברים טז ה) מפרש הגר"ז סורוצקין את טעם האיסור לזבוח את קרבן פסח ב'אחד שעריך'. ומביא את דברי הרמב"ם (קרבן פסח פ״א ה״ג) שאף בשעת היתר הבמות אסור לשחוט את הפסח בבמת יחיד. וכבר כתבנו בכמה מקומות אומר הגר"ז סורוצקין, שהפסח בא לְאַחֵד את ישראל, ומשונה הוא משאר קרבנות ציבור בזה, שלא הציבור מביא אותו בעד כל אחד ואחד מישראל, אלא להיפך, שכל אחד ואחד מביא קרבן עם כל ישראל, בעד כל ישראל, וע״י זה נחשב לקרבן ציבור שדוחה את השבת והטומאה, ומלמד אותנו להקרבה בעד כל ישראל. וכיון שזוהי מטרתו, אינו בא בבמת יחיד, אפילו בשעת היתר הבמות.
התורה מעידה על דור הפלגה שהדרך היחידה לסיכול מזימתם היתה לפרק את הגיבוש והאחדות ביניהם. 'ויאמר ה' הן עם אחד ושפה אחת לכולם וזה החילם לעשות ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. הבה נרדה ונבלה שם שפתם אשר לא ישמעו איש שפת רעהו (בראשית יא ו-ז). הדבר מעורר מחשבה, הרי הקדוש ברוך הוא כל יכול, ברגע אחד הוא יכול להפוך שמים וארץ ולשדד מערכות הטבע, וכאן מבהיר בורא עולם כי מול חבורה מגובשת ומאוחדת הפתרון הפשוט הוא לפרק את האיחוד, להפריד את הגיבוש ביניהם.
ומבאר החידושי הרי"ם זי"ע את המסר הנפלא הנובע מכאן, הקדוש ברוך הוא כונן בטבע הבריאה, שלקבוצה מאוחדת יש כח רב ועצום שיכול לחולל שינויים כבירים, עד שדבר לא יוכל לעמוד בדרכה. דור הפלגה היו מאוחדים בדעה, מגובשים כקבוצה, הרבה יחידים שהפכו למקשה אחת, וממילא לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות.
'העבירו אותו כבר לטיפול נמרץ', סחו בני המשפחה בדאגה לכ"ק האדמו"ר בעל ה'פני מנחם' מגור זי"ע, שבא לבקר את אביהם החולה. כשפניו המאירות נראו בשערי המחלקה, כבר התייצב במקום מנהל המחלקה, פרופסור ידוע שם, שקיבל קריאה דחופה כי צדיק ידוע מגיע לבקר את מטופל פלוני. הרבי שוחח עמו בענין, שמע סקירה רפואית מקיפה, בסיומה אמר הפרופסור באופן די נחרץ שההערכה שלנו מותירה לו במקרה הטוב חודש ימים לחיות. הרבי הקשיב לדבריו בכובד ראש, רק על מסקנת הדברים היתה לו הערה קצרה: 'בלי לפגוע בכבוד הרופא, אני דווקא חושב שאולי ניתן לבטל את הגזירה' אמר הרבי בקצרה וחתם את הדיון.
כשנכנס הרבי לביקור בחדרו של החולה, מיד פרץ החולה בבכי מר. 'רבי', בכה החולה והתייפח מרורות, הן לצדיקים יש כח לגזור, צדיק גוזר והקדוש ברוך הוא מקיים. אנא, יגזור נא הרבי לבטל את דברי הרופאים, ולהחזירני לחיים תקינים ובריאים'. יש פעמים, אמר הרבי אחרי הרהור ארוך, שגם לצדיקים אין כח לשנות את הגזירה. במקום בו יש מחלוקת, אין לצדיקים כח לגזור דבר וחצי דבר. השקיעו כוחות בנושא האחדות ואהבת חברים, ובעזרת השם תראו ישועה ורפואה שלמה, אמר הרבי, וחתם את הביקור.
בני המשפחה היו מופתעים, עד כמה קלע הרבי כחוט השערה לבעיה הבוערת. כבר מספר שנים שסכסוך כספי מעיב על היחסים התקינים במשפחה, אח אינו מדבר עם אחיו, ואף בני הדודים אינם מחייכים אלה לאלה. סכסוך כספי גרם לתבערה גדולה, והמשפחה מפולגת ומסוכסכת. עוד באותו ערב, כינס אחד האחים את בני המשפחה כולה. כולם ויתרו, חלקם ויתורים מפליגים, אך סוף דבר שיצאו כולם שמחים ומאושרים, לוחצים ידיים ומאוחדים כמקדם.
כמה ימים אחר כך, החלה מסתמנת מגמת שיפור. המחלה הלכה ודעכה, אב המשפחה החל לשוב לכוחותיו. כשהשתחרר מבית החולים מהלך על שתי רגליו, נערכה סעודת הודאה חגיגית בנוכחות כל בני המשפחה המאוחדת והמאושרת, שציינו יחדיו את נס הצלתו הפלאי של בן המשפחה, שחזר מטיפול נמרץ לחיים תקינים, שהדהים את הרופאים בנס הצלה פלאי שכזה.
(פניני פרשת השבוע)