פסחים עח
מדוע הקדים מרן הגרא"מ ש"ך זצ"ל להגיע לכנס המנהלים ולהיות ראשון הנוכחים?
ושחטו אתו כל קהל עדת ישראל בין הערבים
מנהג כותבי שטרות הוא, לכתוב בשטר מכר וכדומה, את היום ואת החודש ואת השנה, ולא נהגו לכתוב את השעה. ובמסכת כתובות (צג:) מובא שבירושלים היו נוהגים להוסיף לכתוב גם את שעת המכר. והגאון רבי זעליג ראובן בענגיס זצ״ל גאב״ד העדה החרדית, ביאר בהגהותיו על הש״ס (שם) שטעם מנהג זה, כדי להרגיל את היושבים בה לדקדק בשעות, מכיון שנצרכים לכמה דינים, כמו שעות פוסלות בקדשים (זבחים כה:), והשעות ששוחטים קרבן פסח (פסחים נח) ועוד.
(אוצר פלאות התורה)
כאשר הוזמן מרן הרב שך זצ׳׳ל לשאת דברים בפני המנהלים והמורים של החינוך העצמאי, נקבע מועד ההתכנסות הרשמי לשעה שבע. לכל היה ברור שההתכנסות לא תתחיל בדיוק בשנה הנקובה שפרסמו, שכן טיבן של הבריות לאחר קמעא, כידוע… הראשון שהגיע למקום ההתכנסות היה הגאון הרב שך בכבודו ובעצמו, הוא היה אף זה שהדליק את האורות באולם, וישב להמתין עד שיבואו כל המנהלים והמורים!
נקל לשער את אי הנעימות שחשו כל הנאספים שהגיעו אחד אחר השני, כשמצאו את הרב שך שהקדים וממתין להם, והיו כאלו שאף שאלו: כבוד הרב, הלא ידוע כי אין כנס מעין זה נפתח בדיוק בשעה שנקבעה! מדוע אם כן הקדים הרב להגיע בזמן? נענה הרב שך ואמר: "אכן צודקים אתם. ידעתי בברור כי כאשר אגיע בשעה היעודה שנקבעה שלא אמצא איש באולם ושאאלץ להמתין להתכנסות הנאספים. וכידוע לכם שזמני מאוד יקר לי וכל דקה אני משתדל לנצל ללימוד התורה ולעבודת ה', אך עם כל זאת לא יכולתי להרשות לעצמי לאחר אפילו רגע אחד, משום שבראש הנושאים שרציתי לדרוש ולדבר מול הנאספים זה בחובת הדיוק וההקפדה של המורים והמנהלים על זמני השיעורים שהם מעבירים בפני התלמידים, ואם כן איך אני אדבר מולם בנושא זה אם אני בעצמי לא מקפיד להגיע בזמן כנדרש ממני?!
(נר רחמים)