יעקב א. לוסטיגמן
מדי בוקר מגיע הרב מרדכי אירום אברך חסידי, למשרדי 'דרשו' שבירושלים, מתיישב על יד המחשב, ומקליד פקודות אל המקלדת במשך שעות ארוכות. הא עושה זאת בקיץ ובחורף, בימי שגרה ובתקופות של עומס, העבודה נמשכת במלוא הקצב, כמעט ללא הפוגה.
הרב אירום הוא האחראי מערך התוכנה של 'דרשו', מערך שמפעיל כמה עובדים קבועים, ועוד שורה ארוכה של 'פרילנסרים', שמספקים שירותי תוכנה נקודתיים לפי הצורך ובהתאם לביקוש.
"למה ארגון כמו 'דרשו' צריך כל כך הרבה מתכנתים", אנחנו שואלים את הרב אירום, "הרי זה ארגון תורני, לא חברת הייטק או חברה טכנולוגית מכל סוג שהוא…".
הרב אירום מחייך, את השאלה הזאת הוא שומע בכל פעם כששואלים אותו במה הוא עובד: "כשאני מספר לאנשים שאני אחראי מערך התוכנה ב'דרשו' כולם מרימים גבה. למה 'דרשו' צריך בכלל תוכנה??? ואם יש ל'דרשו' תוכנה, למה זה מצריך אנשים שיעבדו בצורה קבועה בתפעול שלה…".
"אבל התשובה מאוד מאוד פשוטה", הוא מסביר, "התשובה היא ש'דרשו' ארגון ענק, שכולל תחתיו כמה וכמה ארגוני משנה.
"הוצאת הספרים של 'דרשו' זאת בעצם חברה של ממש, יש הרבה מאוד חברות במשק שהן קטנות יותר מהוצאת הספרים של 'דרשו'. אז נכון שהיא לא פועלת כחברה נפרדת, אבל זה לא אומר שהיא לא צריכה תפעול כמו חברה לכל דבר ועניין.
ועדיין לא דיברנו על מערכת הניוזליטר היומי שנשלח בעשרות אלפי עותקים, והעלון 'לקראת שבת' שתפוצתו על פני כל הגלובוס. ומה לגבי ארגון 'אחינו', זרוע הקירוב של 'דרשו'? זה ארגון שמפעיל עשרות עובדים ופעילים, זו מערכת שלקירוב קרובים וקירוב רחוקים, מחלקה חסידית, ואפילו הוצאת ספרים. ויש את מחלקת הקמת הישיבות של 'אחינו' שגם הן מצריכות לא מעט עבודה ומאמץ, ו'מוקד הישיבה' שמגיעות אליו עשרות פניות מדי יום שזה בפני עצמו מהווה ארגון של ממש, ומחלקת העלונים, והמחלקה המקוונת שמעסיקה לבדה מתכנתים שיושבים ומסדרים ומשפרים ומייעלים ומקדמים ודואגים שהנראות תהיה מצוינת, שהתוכן יונגש בצורה קלה ונעימה, שלא תהיינה תקלות ואם יש תקלות צריך לפתור, ועוד ועוד ועוד.
"אבל עיקר העיקרים זה כמובן מערך המבחנים כמובן, שגם הוא מורכב מכמה מערכים. יש את מערך מקומות המבחן שזה עסק שלם לנהל עם אחראי לכל מקום ועם שעות פתיחה וסגירה לכל מקום, יש מערך של שיעורים, יש את כותבי המבחנים והמגיהים והמבקרים וכו' וכו', ויש גם את מערך ההדפסה ולאחר מכן ההפצה של המבחנים, האיסוף, הפרסום הנקודתי והפרסום הארצי הכללי…
"בקיצור, 'דרשו' זה ארגון עם המון המון זרועות, שצריכות כולן להיות מסונכרנות זו עם זו. בלי שתהיה תוכנה מרכזית שמסדר את הכל לא נוכל למצוא ידיים ורגליים…
"נניח שנבחן מאופקים מתקשר למשרדי 'דרשו' ורוצה לדעת מה הציון שלו, מתי יתקיים המבחן הבא, וגם לעדכן את פרטי חשבון הבנק שלו לצורך הפקדת המלגה…
"אם לא תהיה לנו תוכנה, פניה כזאת תצריך ביצוע של עשרות טלפונים לאחראי באופקים שיגיד באיזו כתובת מוקד המבחן, לאחראי האיסוף של המבחנים שיגיד לאיזה בודק הועברו המבחנים מאופקים, לבודק שיאמר מה הציון של הנבחן, ולאחר מכן להנהלת חשבונות שתתרגם את הציון לסכום המלגה, ולאחר מכן לעדכון פרטי חשבון הבנק ועוד ועוד.
"את כל אלו עושה תכונה מסודרת, יושב פקיד במוקד הטלפוני של 'דרשו', שאגב באחרונה נחנך מחדש עם עובדים חדשים ובכוחות מתוגברים, והפקיד הזה מזין אל המחשב את נתוני הנבחן המתקשר, ומקבל מיד את כל המידע, מה הציון שלו, מה גובה המלגה, הוא יכול לעדכן את פרטי חשבון הבנק, והוא יכול לומר לו גם מתי יתקיים המבחן הבא ואיפה מוקד המבחן הקרוב לביתו ועוד ועוד.
"כמובן שיש לתוכנה עוד חלקים הרבה יותר מורכבים, למשל מערך קליטת הציונים, התוכנה בעצם סורקת את המבחנים ונותנת ציון אוטומטי למבחני 'הדף היומי בהלכה' שנעשים בשיטה אמריקאית. מבחנים בגמרא מגיעים בכתב יד ולכן הם עוברים לבודקים שמחזירים לאחר מכן קבצים ממוחשבים שמוזנים מיידית אל תוך התוכנה. גם חישוב גובה המלגה נעשה באופן אוטומטי לפי הציון ובהתאם לנתוני הנבחן, כמו השאלה אם זאת הפעם הראשונה שהוא נבחן על החומר הזה או לא, התוכנה יודעת הכל ומחשבת את הכל בעצמה, כך שאין כמעט טעויות ואין מקום לבלבול וחוסר הבנה וכדו'".
- איך השפיע משבר הקורונה על מערך התוכנה של 'דרשו'?
"עיקר ההשפעה היתה בתחילת הדרך, כשהיינו צריכים להתרגל לסגנון עבודה שונה, אבל לא לגמרי חדש. ב'דרשו' יש מאות עובדים, בתפקידים שונים, ומטבע הדברים רבים מהם עבדו גם עד עכשיו מהבית. למשרדים עצמם מגיעים רק כמה עשרות, אבל כמובן שהעובדים היותר חיוניים שהעבודה שלהם יותר קריטית כן צריכים לבוא למשרד, ובעצם הם אלו שמפעילים את כל העובדים שלא מגיעים למשרד, ברמה כזאת או אחרת.
"עכשיו היינו צריכים לאפשר להם לעבוד במשרד בלי להגיע למשרד, וזה היה מבצע לא פשוט. כמובן שהצטיידנו במחשבים ניידים, והתחברנו לתוכנה שבעצם מאפשרת לכל אחד מהמחשבים הללו לעבוד מכל מקום, והם כאילו עובדים על המחשב שנמצא במשרד. זה סוג של 'שליטה מרחוק' כמו שיש במחשבים הביתיים, למי שמכיר, אבל ברמה הרבה יותר רצינית, ושבעצם מעניק לעובד את היכולת לבצע כל פעולה מהמחשב במשרד בקלות ובמהירות כאילו הוא יושב במשרד עצמו. זה לא היה פשוט, כמובן שכל הרשת מסוננת ברמה גבוהה מאוד ולכל דבר היינו צריכים אישורים מיוחדים וכו', אבל בחסדי שמים הצלחנו לעשות את זה די בתחילת הדרך, ולאחר מכן הכל המשיך לעבוד כרגיל, בכל הקשור לענייני התוכנה".
- לסיכום, איך אתה מרגיש עם עצם העבודה שלך ב'דרשו'?
"ידוע מה שה'חינוך' אומר ש'אחר הפעולות נמשכים הלבבות', ולכן אני מאוד שמח שהקב"ה זיכה אותי לעשות כאלו פעולות של הפצת תורה. כשאני מסייע במשלוחי ספרים באמצעות התוכנה, כשעל ידי התוכנה שבניתי בעמל רב נשלחים פעילים לקרב נערים לאביהם שבשמים, כשהתוכנה הזאת מחלקת מלגות לרבבות נבחנים בכל מקצועות התורה, זה מחמם את הלב, זה נותן סיפוק וזה בהחלט מייצר מוטיבציה להמשיך ביתר שאת".
הערכה
שלומות הרב אירום.
1. הערכה רבה לפועלך. האתר מרתק ומועיל כאחד. אשרייך.
2. אני נעזר רבות ברב סטורץ היקר שעושה רושם שנושא על כתפיו את מערך השו"תים.
3. אני שותה בצמא את הדף היומי המוגש בכישרון אדיר ע"י הרב שפרכר.
תודה רבה
אכן, התוצאה היא, שהשרות של דרשו יעיל מכבד וידידותי
והכל בשקט האופייני ועם היראת שמים של מוטי והצוות שלו
אין על אחי מוטי היקר!
דבוק במטרה ירא השם