פסחים סט
מי לא פטור ממצות מילה אף כשהוא אנוס?
מילה שאי אפשר לעשותה מערב שבת
פעם אחת שהיתי במחיצתו של גאון ישראל מרן רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי זצוק"ל, מספר הגאון רבי זלמן סורוצקין זצ"ל בספרו 'אוזניים לתורה', והראה לי ספר חדש ובו היתר לגוי שחשקה נפשו לבוא בקהל ישראל להתגייר בטבילה בלבד ללא ברית מילה, לאחר שהביא אישור מרופא שהמילה מסוכנת לו, וכשם שישראל שמתו אחיו מחמת מילה פטור ממילה, כן גם המתייהד הזה שהמילה מסוכנת לו פטור ממילה.
ר' חיים עוזר זעק על ההיתר זה, ואמר שאינו דומה כלל, כי מאחר ואין חובה לבן נח להתגייר, א"כ אין סיבת האונס פוטרת אותו, ואם אין לו אפשרות למלאות את כל תנאי הגירות אינו יכול להתגייר. ואין זה דומה ליהודי, שחובה עליו למול, ולכן כשאנוס הוא פטור. ואכן, הרב המתיר חזר בו מהיתרו ופרסם זאת ברבים.
ר' זלמן מספר שהביא לר' חיים עוזר ראיה לדבריו מהגמרא בסנהדרין (צד.) שרב דורש על הפסוק 'ויחד יתרו על כל הטובה אשר עשה ה' לישראל' (שמות יח ט) שהעביר חרב חדה על בשרו. ופירש רש"י שמל עצמו ונתגייר. ולכאורה צריך להבין מדוע היה צריך למול את עצמו, הרי עם ישראל לא מלו עצמם במדבר מפני הסכנה, כי לא נשבה שם רוח צפונית, אלא אמר ר' זלמן, יתרו שרצה להתגייר ולהיכנס לעם ישראל לא פטר את עצמו מטעם זה ומל עצמו במדבר, משום שטענת אונס לא הייתה מועלת לו, ובלי המילה לא יכול היה להתגייר. הג"ר חיים עוזר נהנה מהראיה ושבחה.
(דרשו – הרה"ג ר' ישראל ליוש שליט"א)