פסחים סג
מדוע אמר הבית הלוי על 'כפירה' שהיא אמת?
פיו ולבו שוין
שמונים תירוצים לקושיה אחת
מובא בגמרא בזבחים (מז.) "א"ר אלעזר ברבי יוסי שמעתי שהבעלים מפגלין". דהיינו, לא רק הכהן יכול לפסול את הקרבן על ידי מחשבת פיגול [שהקרבן יאכל חוץ למקומו או חוץ לזמנו], אלא, גם הבעלים יכול לפגל את הקרבן על ידי מחשבת פיגול.
שאלה שיצאה מבית מדרשו של רבי חיים ברלין זצ"ל, בנו של הנצי"ב, התגלגלה בהיכלות התורה שבכל מרכזי היהדות. הגאון רבי חזקיה מדיני זצ"ל, בעל ה"שדי חמד", ריכז בספרו את התשובות לשאלה זו מתלמידי חכמים מופלגים מטבריה, וילנא, גרמניה ועוד. קושיה זו, אף זיכתה את עולם התורה בספר "גבורות שמונים", אשר כדברי מחברו הנודע, הגאון רבי יוסף ענגיל זצ"ל [מחבר "בית האוצר", "אתוון דאורייתא" ועוד], "ישא מדברותיו ביישוב קושיה אחת ויתרץ הקושיה ההיא בשמונים פנים". מקובל מפי תלמידיו, כי היו בידו תשובות רבות נוספות, אלא שדי היה לו בהדפסת שמונים מהם על מנת להעניק לספרו את שמו הייחודי…
השאלה היא, אם אכן בעלים מפגלים, לא ניתן לבדוק סוטה בבית המקדש. שהרי, טרם השקייתה במים המאררים, על הכהן להקריב את "מנחת הסוטה" (סוטה כג.), שהיא מנחה המובאת על ידי הסוטה. והנה, הסוטה אשר בוודאי תחפוץ להנצל מ"וצבתה בטנה ונפלה ירכה", תפגל את המנחה, וללא הקרבת המנחה המים אינם בודקים את הסוטה (סוטה כ:). קושיה זו, סיים הגר"ח ברלין זצ"ל, אינה אלא לשיטת הרמב"ם שמחשבת פיגול היא גם במחשבה, אך לשיטת רש"י שמחשבת פיגול היא על ידי דיבור בלבד, ניתן לשמור על הסוטה לבל תוציא מילה מפיה.
בתשובה ל"ז מייעץ הכותב, לאלצה לומר בפה מלא כי המנחה תאכל בזמנה ובמקומה. מעתה, גם אם תהרהר נואשות "פיגול" "פיגול", לא תפסול מאומה, כי לעניין כל מחשבה בקדשים צריך פיו ולבו שוין כדברי הגמרא בפסחים (סג.), ואם מה שבפיו סותר למה שבלבו, שניהם אינם כלום, וכמאן דליתא, ותשאר המנחה בכשרותה.
(מאורות)
כאשר ישב הגאון רבי יוסף דב סולובייצ׳יק זצ״ל בעל הבית הלוי על כסא הרבנות בסלוצק, התחילו להראות בעיר לומז׳ה, הניצנים הראשונים של ההשכלה. באו עסקנים ואנשי מעשה שבעיר ושטחו את כאב לבם לפני רבי יוסף דב: ״רבינו הכפירה גוברת רח״ל. יד הכופרים על העליונה מה נעשה כדי לחציל מהם?! השיב להם רבי יוסף דב באנחה ובחיוך כאוב "מה אתם תמהים על כך שידם על העליונה, הרי כך טבעו של עולם שהאמת גוברת" לא הבינו כוונתו והתפלאו ״מה סח רבינו, וכי הכפירה אמת היא? ״חלילה! אסביר לכם כוונתי״ – השיב להם הבית הלוי – ״הכופרים הם כופרים באמת לכן הם עושים ומצליחים. ואילו, לצערינו, רבים מיראי שמים בעיר אינם יראי שמים באמת, לפיכך ידם על התחתונה
(איש לרעהו)