באחד המעמדים של סיום מסכת שבת, נשא דברים הגאון רבי אשר אריאלי שליט"א. בין דבריו סיפר את הסיפור הבא:
לפני פחות משבועיים נפטר יהודי בירושלים, יהודי שומר תורה ומצוות. החינוך שהוא קיבל בילדותו כנראה לא היה כל כך חינוך ישיבתי, ואף על פי כן הוא הגיע ללמוד בישיבת פוניבז'. מדובר על לפני למעלה משבעים שנה. הוא למד שם בישיבה בחברותא עם אחד מגדולי הדור כיום. לאחר שנה הוא עבר לישיבת חברון וגם שם הוא למד בחברותא עם אחד מגדולי הדור. הוא היה מוכשר ביותר, כנראה גם בעל שכל ישר.
לאחר השנתיים הללו הוא פרש ללימודים אחרים, כנראה מסיבות אישיות שאילצו אותו לעבור לדברים אחרים. לעבור מהקודש לחול. הוא התמחה בנושאי כלכלה והיה גאון בנושאים הללו. הוא הגיע למשרה ממשלתית גבוהה מאוד, מהגבוהות ביותר ששייך. הוא היה מרצה מאוד מבוקש בנושאים האלו של כלכלה. בכל מקום ביקשו ממנו לבוא להרצות. ללמד את החידושים שלו בסדרי מסחר ותעשייה, בניהול כלכלה. הוא כתב את כל ההרצאות שלו. החדר שלו היה מלא בכתבים שכתב בנושאים הללו.
בני המשפחה ביקשו ממנו, כשהיה חולה: "יש לך חדר מלא בקלסרים שכתבת, תוציא אותם לאור". הוא ענה: "זה לא רלוונטי". לחצו עליו עוד ועוד, והוא בשלו: "זה לא רלוונטי". לאחר מכן הוא הסביר: "הכלכלה משתנית כל הזמן, מה שדיברתי בעבר אין לזה שום משמעות היום. הכלכלה עברה למהלכים אחרים לגמרי, עם כל החידושים שיש היום, וכל מה שחידשתי, כל מה שהרציתי – אין לזה שום משמעות היום. אין מה להוציא לאור".
אחרי כן הוא הוסיף – כך סיפר לי קרוב שלו שהוא בעל המעשה – "לפני שנים רבות למדתי בפוניבז' שנה אחת. הייתי בשיעור א', ושמעתי שיעורים מהגאון ר' שמואל רוזובסקי, וכתבתי את השיעורים. לאחר שנים, רצו להוציא ספר מהשיעורים של ר' שמואל והשתמשו גם כן בכתבים שלי – זה רלוונטי! גם היום זה רלוונטי!" כמובן שדמעות זלגו מעיני כל השומעים, וגם מעיני כששמעתי את הווארט הזה.
הוסיף הגר"א אריאלי ואמר: חז"ל אומרים על הפסוק: "מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש" – "תחת השמש אין יתרון, למעלה מן השמש יש יתרון. בעמלה של עולם אין יתרון, בעמלה של תורה יש יתרון".
תמיד הבנתי שהכוונה היא, שבדברים האחרים, בעמל שיש בענייני העולם הזה, כל הקניינים שקונים על ידי העמל נשארים רק בעולם הזה, אבל כשמגיעים לעולם האמת, אין מלווין לו לאדם לבית עולמו לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות אלא תורה ומצוות ומעשים טובים בלבד. אז היתרון של העמל בתורה הוא רק כשמגיעים לעולם האמת, שם רואים את היתרון.
פה נודע לי דבר חדש, יותר עמוק. גם בעולם הזה אין יתרון. מגיע זמן שזה לא רלוונטי. כל הקניינים של העולם הזה, כל החידושים שמחדשים בעולם הזה – היה אחד מומחה גדול, הוא הצליח להמציא טייפ רקורדר באופן משוכלל ביותר. והיום, היום זה לא רלוונטי. אי אפשר להשיג היום טייפ רקורדר בחנויות בכלל, וכו' וכו' – תורה זה רלוונטי לעולם ועד. התורה לא משתנית. זאת התורה לא תהא מוחלפת. כל עמל בתורה, כל קניין בתורה, נשאר בעולם הזה וגם בעולם הבא.
מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש – גם בעולם הזה.
(הרב פנחס זרביב שליט"א, למעשה)
הכלכלן הבכיר
סקרן לדעת האם האישיות הבכירה שלמדה ב'פוניבז' ו'בחברון' הוא מר מנדלבאום נגיד בנק ישראל לשעבר?