יעקב א. לוסטיגמן
- להתכונן לליל הסדר
"ליל הסדר הולך ומתקרב בצעדי ענק, ובעוד כחודשיים וחצי כבר נשב סביב השולחן עם הילדים ונצטרך לקיים מצוות ו'הגדת לבנך'.
"הבעיה הגדולה היא שלאף אחד אין סיפק בידו להתכונן בערב חג הפסח ולעסוק בניסים והנפלאות שעשה הקב"ה לאבותינו ולנו בהוציאו אותנו ממצרים, ובעצם קשה לקיים את מצוות 'והגדת לבנך' כשאנחנו עצמנו לא חיים את הנושא הזה של יציאת מצרים, ונופלים לליל הסדר עייפים ומותשים אחרי כל ההכנות הרבות לחג, בלי שהספקנו לפתוח ספר ולהתכונן כראוי.
"לכן עשה אתנו הקב"ה חסד ונתן לנו את הפרשיות הללו של יציאת מצרים, כחודשיים לפני חג הפסח, וכך אנחנו יכולים להתכונן בנחת, ללמוד את המכות בצורה יסודית, להכיר ווארטים חדשים, למצוא רעיונות עמוקים וכשנבוא בעז"ה לליל הסדר נוכל לבוא כשאנחנו מוכנים בצורה טובה יותר בסייעתא דשמיא.
"מה גם, שכל העניין של יציאת מצרים ניתן להיאמר ולהיזכר דבר יום ביומו. מצוות למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים, נאמר לכל ימי חייך, הימים והלילות לדעת רבי בן זומא. לכן חשוב מאוד לעסוק בזה בכל יום ובכל תקופות השנה.
- הסימנים של רבי יהודה
"בהתאם לזה אני מביא השבוע בעז"ה ווארט חזק מאוד בעלון 'פנינים', וזה ווארט שהבאתי אותו כבר כמה פעמים בצורות שונות, כי זה עניין מאוד יסודי ובזה מונח כל היסוד של מצוות זכירת יציאת מצרים…
"זה ווארט שמופיע במהר"ל, אודות הסימנים שהיה רבי יהודה נותן בעשר המכות, דצ"ך עד"ש באח"ב. לכאורה צריך להביא מה מיוחד כל כך בסימנים של רבי יהודה, וכי אנחנו לא יכולים לעשות ראשי תיבות לבד? מה בא רבי יהודה לחדש לנו?
"אלא אומר המהר"ל שפרעה כפר בעיקר, הוא לא האמין שהקב"ה שולט בעולם, לא בבדומם, לא בצומח ולא במדבר, ובוודאי שלא בעולמות העליונים במה שהכח שלו קצת יותר גבוה וחזק ממה שאנחנו פוגשים על פני האדמה.
"בא הקב"ה והכה אותו שלוש מכות ראשונות שהראו שהוא שולט ביאור במכת דם ובמכת צפרדע, וכמו כן שולט הקב"ה בעפר, באדמה, במכת כינים. זה דצ"ך, השליטה באדמה ובמים, מה שתחת כפות רגלינו…
"אחר כך באה הסדרה השנייה שנגעה למה שמעל פני האדמה. ערוב, דבר ושחין, הכל בבעלי החיים ובבני האדם החיים על פני האדמה. זאת הסדרה של עד"ש.
"הסדרה השלישית והאחרונה לימדה את פרעה שהקב"ה שולט לא רק באדמה ובמה שעל פני האדמה, אלא גם בשמים ובשמי השמים, ברוחות ובטללים, בגשם ובאור השמש. הכל נשלט על ידי הקב"ה, וזאת הסדרה השלישית, באח"ב".
- להאמין שהכל ניסים
"ובעצם חשוב שאנחנו נזכור את זה, כי העניין של זכירת יציאת מצרים בא להשריש את האמונה בלבבות שלנו, כמו שהרמב"ן אומר בסוף פרשה זו, פרשת בא, שהקב"ה לא הולך לעשות את הניסים הללו כל פעם מחדש. הוא עשה זאת פעם אחת, שידד את מערכות הטבע, כדי שכל יהודי יוכל ללמוד מזה שהקב"ה לא רק ברא את העולם אלא גם משגיח בפרטיות על כל אחד ואחד
וכך אומר הרמב"ן בלשונו הזהב: "ומן הנסים הגדולים המפורסמים, אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כולה שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם בין ברבים בין ביחיד".
את האמונה הזאת אנחנו צריכים להשריש בלבנו כבר מעכשיו, וכך בעז"ה נוכל לבוא השנה בצורה אחרת, טובה יותר לליל הסדר הקרב ובא, ויה"ר שנזכה לאכול בו מן הפסחים ומן הזבחים, אכי"ר.