פסחים נח
האם מותר למוהל למול במסעדת של שקצים ורמשים?
ומנין שאין דבר קרב אחר תמיד של בין הערבים
אחד מרופאי ישראל, שהינו מוהל מומחה וירא ה', פנה אל הרה"ג רבי יצחק זילברשטיין שליט"א בשאלה דחופה, וכה סיפר האיש:
הוא הוזמן למול תינוק באחת הערים הרחוקות, במסעדה גדולה, זמן מה לפני השקיעה. כשהגעתי ליעד הזדעזעתי לגלות שמדובר במסעדת נבילות וטריפות, שקצים ורמשים, רח"ל, דמי קפא בעורקיי, ולא ידעתי להשית עצות בנפשי, כיצד עלי לנהוג עכשיו? – הן בעלי השמחה לא יסכימו בשום אופן לעבור כעת למקום חלופי, ואיך אוכל להיכנס למסעדת הטרף עם לבושי החרדי, האין בכך משום 'חילול השם'?
אך מאידך – אם אמנע מלבצע את המילה, האנשים יתרעמו עלי מאוד, ואולי אף יתבעו אותי למשפט, ולקיום מצוַת הברית יזמינו מן הסתם רופא-מוהל שאינו שומר תורה ומצוות, שימול שלא כהלכה; ובמה חטא הרך הנולד, מדוע שנקפח אותו בגלל סכלותם של הוריו?… יורנו נא רבינו, היאך יש לנהוג בסיטואציה שכזו?
ונענה, שבדיעבד, לאחר שלא בירר אודות טיב המקום, וכבר הגיע ליעד, נראה שטענתו "במה חטא הרך הנולד ומדוע שנקפחו בגלל סכלותם של הוריו", היא טענה נכונה, וכמו כן מצינו במסכת מנחות (נ.), שם מובאת דעת רבי שמעון, שאם לא הקריבו הכהנים במזיד את קרבן תמיד של שחר, אנו קונסים אותם שלא יקריבו גם את התמיד של בין הערביים. ומקשה הגמרא: "וכי אם כהנים חטאו ויש לקנסם, האם מפני כך יהא מזבח בטל, וכי מה חטא המזבח שנקנוס אותו שלא יוקרב עליו קרבן שהוא חובה!?", ומשיבה הגמרא שכוונת רבי שמעון היא שלא יקריבו אותם כהנים שזכו בפיס והיתה ההקרבה של בוקר מוטלת עליהם ופשעו ולא הקריבו, אלא שאר בני המשמרת שלא חטאו, יקריבו.
ולכן, לאחר שכבר הגיע המוהל לברית, עליו למול את התינוק כדת וכדין וידועה הוראת כמה מגדולי הדור, שאם עקב עריכת המילה בשבת יגרם חילול שבת המוני על ידי נסיעת בני המשפחה בכלי רכב, פעמים שנכון לדחות את הברית ולעורכה לאחר השבת משום 'מיגדר מילתא' (ובכל מקרה לגופו יש לעשות בזה שאלת חכם. יעויין ב'פסקים ותשובות' רס"ו-י"ד). אמנם אם המוהל לא ידע שיבואו אורחים ויחללו שבת, וכבר הגיע למקום הברית, בדיעבד ימול את התינוק, כי חילול השבת כבר נעשה, ומה אשם התינוק שנקנוס אותו שלא למולו.
אולם, את הברית יערוך ללא זמירות וללא אמירת נוסח הפסוקים הנהוגים בכל ברית, כגון 'שש אנכי על אמרתך'… 'אשרי תבחר ותקרב ישכן חצריך'… ולאחר המילה יאמר 'קיים את הילד הזה', אך ידלג על 'ישמח האיש ביוצא חלציו ותגל האשה בפרי בטנה, כאמור ישמח אביך ואמך ותגל יולדתך'… שכן בוודאי אין לא שמחה ולא גילה לאב ולאם שמכניסים את בנם לברית במקום מתועב שכזה.
(ע"פ ופריו מתוק דברים פר' נצבים)