האם יש איסור 'שהייה' בלחמניות של 'מלווה מלכה'?

הדף היומי בהלכה כ"ו באלול סימן רנ"ד מאמצע סעיף ה' "ואם נתן" עד סעיף ז'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ד סעיף ה' [בחלקו השני]

- דיני תבשילין המוכנים מערב שבת כדי להיגמר בשבת -

מהו השיעור המתיר להשהות פת בתנור? | עבר ושהה במזיד או בשוגג מה דין הפת? | באופן שהתירו לו לאכול הפת ששהה, כיצד ינהג לעניין רדיית הפת מן התנור? | באיזה אופנים מותר להשהות פת שלא קרמו פניה? | הניח פת בתנור בשבת, האם מותר לו לרדותה כדי להינצל מאיסור דאורייתא?

שיעור של פת הוא בכדי קרימת פנים ומותר להשהותו ע"ג התנור או בתוך התנור ולא חוששים שיחתה בגחלים, כי הפת נחשבת אפויה.

אדם שעבר ושהה במזיד פת בתנור, לפני שקרמו פניה, הפת אסורה באכילה עד מוצ"ש בכדי שיעשו, ואם שהה בשוגג, אם אין לו פת אלא זו, לצורך ג' סעודות השבת התירו חז"ל להנות מפת זו, אבל רדיית הפת אסורה מדרבנן דהוי עובדין שחול, וכששהה פת בשוגג התירו לו לאכול אבל לרדות הרי לא התירו לו, ולכן אומר השו"ע שירדה אותו שלא ע"י מרדה אלא בשינוי, ואם לא יכול לרדותה אלא במרדה, אין אומרים שיתבטל מג' סעודות שבת, אלא כיוון שהשהיה הייתה בשוגג וצריך פת לג' סעודות שבת, התירו לו לרדותה, וזה הכל כששהה באיסור אבל כששהה בהיתר רודה כדרכו לצורך הסעודות ואפילו במרדה, וכשהתנור טוח בטיט מותר להשהות בתוכו פת אפילו שלא נקרמו פניה, שהרי יש מחיצה שעי"ז לא יחתה, וכן כשאופה לצורך מוצ"ש לא חששו שיחתה ומותר להשהותה אפילו לא קרמו פניה.

סעיף ו'

אדם שהניח פת בתנור ועוד מעט היא נאפית ועובר על איסור דאורייתא של אפייה בשבת, אפילו שיש ברדייה משום עובדין דחול, מותר לו לרדות את הפת כדי שלא יעבור על איסור דאורייתא, ורק לו עצמו מותר, ולאחר אסור לרדות כדי להציל את חבירו מחיוב חטאת כי לא אומרים לאדם שיחטא בחטא קל כדי שיזכה חבירו ולא יעבור על איסור חמור

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים