מי שמתפלל מיד כשמסיים ללמוד האם צריך ליטול את ידיו שוב?

הדף היומי בהלכה כ"ז בסיון סימן רל"ג מסעיף ב' עד סימן רל"ד אמצע סעיף א' 'אין לומר'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רל"ג סעיף ב'

- זמן תפילת המנחה -

חובת נטילת ידיים קודם התפילה | אדם שלמד תורה והגיע זמן המנחה, האם צריך ליטול ידיו אע"פ שהם נקיות? | באיזה אופן א"צ ליטול ידיו לתפילה? | האם צריך ליטול ידיו במוסף של שבת כאשר נטל בשחרית? | נטילה לסעודה מועילה לתפילה?

כאשר מזומנים מים לפני האדם, צריך ליטול ידיו קודם התפילה, ולא מיבעיא אם יודע שידיו מטונפות שמעיקר הדין צריך ליטול ידיו להתפלל וזה אפילו אם אין מים מזומנים לפניו, צריך ללכת לפניו עד ד' מיל, ולאחוריו עד מיל וכמבואר לעיל סי' צ"ב, ולפי הרמב"ם, אדם שמתפלל בידים שאינם נקיות, לא עלתה לו תפילתו, אלא אפילו סתם ידיים, צריך ליטול את ידיו קודם התפילה.

אדם שלומד והגיע זמן התפילה, צריך ליטול ידיו, ואע"פ שלמד שגם בשעת הלימוד צריך שיהיו ידיו נקיות, בשעת התפילה צריך שוב ליטול ידיו, ויתכן דהטעם הוא, שנטילת ידיים לתפילה חובה גדולה יותר מנט"י ללימוד, ולכן אין הנקיות של הלימוד מהווה נקיות כלפי התפילה.

אם נטל ידיו לתפילת מנחה ושמר את ידיו בנקיות ולא הסיח דעתו מנקיונם, ונעמד להתפלל תפילת ערבית באותו מעמד, מועילה לו נט"י של מנחה לערבית.

בבתי כנסת שמוכרים את העליות לאחר תפילת שחרית של שבת, למוסף צריך ליטול שוב את ידיו כי היה היסח הדעת, אבל מביא המ"ב מהא"ר שלא, וכיוון שנמצאים בבהכנ"ס, אדם לא מסיח דעתו משמירת הידיים.

אם אין לו מים מזומנים א"צ ליטול ידיו, אא"כ יודע שהם מלוכלכות וכדלעיל.

המ"ב מביא, שאדם שנטל ידיו לסעודה ורוצה אח"כ להתפלל, אין מועילה לו הנט"י של הסעודה לתפילה.

 

סימן רל"ד סעיף א'

- הרוצה להתפלל מנחה גדולה ומנחה קטנה - 

באיזה אופן מותר לאדם להתפלל נדבה? | רצה להתפלל מנחה פעמיים, כיצד ינהג?

אדם יכול להתפלל תפילת נדבה, בתנאי שהוא זהיר וזריז ואמיד בדעתו לכוון בתפילתו מראש ועד סוף בלי היסח הדעת, ואם לא מכוון יפה, עליו נאמר "למה לי רוב זבחיכם".

אדם שרוצה להתפלל תפילת מנחה בתורת נדבה, תפילת החובה קודמת לרשות, א"כ כאשר רוצה להתפלל מנחה פעמיים, עדיף שיתפלל מנחה גדולה כנדבה, ומנחה קטנה כחובה, כי עיקר מנחה היא מנחה קטנה, שאז היו מקריבים קרבן תמיד של בין הערביים, בתשע וחצי שעות, ובדיעבד אם התפלל את התפילה הראשונה כחובה, יכול להתפלל אח"כ נדבה גם בזמן מנחה קטנה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים