יש לך ג' מיני בשמים עצי, עשבי, ומיני, על מי תברך קודם?

כ"ה אדר ב'- רט"ז י' - י"א

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רט"ז סעיף י'

- דיני ברכת הריח -

הביאו לפניו ג' סוגי בשמים, האם יברך על כ"א או יפטרם בברכת "מיני בשמים"? | עצי עשבי ומיני, מי קודם? | הביאו לפניו הדס ושמן מבושם שברכתם שווה, את מי יקדים?

כאשר עומדים לפניו ג' סוגי בשמים, עצי, עשבי, מיני, ויש לו אפשרות לפטור את כולם בברכת בורא מיני בשמים, וכן יש לו אפשרות לברך ברכה על כל מין בפ"ע, מבואר שיברך על כל מין ומין ברכה לעצמו, ובדיעבד אם בירך על הכל מיני בשמים, יצא יד"ח, שהיא ברכה הפוטרת כל מיני הבשמים וכמו שהכל הפוטרת כל מיני המאכלים והמשקים.

גם כאשר מחזיק ביד מיני בשמים, ובירך מיני בשמים ונתכוון לפטור את העצי והעשבי, מועיל, ואע"פ שהברכה נתפסה על המיני בשמים, כיוון שנתכוון לפטור את כולם יצא יד"ח.

סדר הברכות הם, עצי ועשבי קודמים למיני, וכמבואר בסימן רי"א שברכת העץ והאדמה קודמים לברכת שהכל, ובעצי והעשבי כאשר יש חביב יברך עליו, אבל כאשר שניהם חביבים בשווה יקדים העצי כי היא יותר מבוררת, ואח"כ על העשבי שהיא כמו ברכת בורא פרי האדמה, ואח"כ על המיני.

סעיף י"א

כאשר מביאים לפניו הדס שיש בו ריח טוב, וכן שמן שבישמוהו עם בשמים שעל שניהם מברכים עצי בשמים, יברך על ההדס ויפטור את השמן המבושם, והטעם, כיוון שהריח מההדס הוא מעצמותו של ההדס משא"כ הריח של השמן המבושם.

יחזיק את ההדס ביד ימין כי עליו חלה הברכה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים