האם מותר לענות אמן על ברכת אפיקורס?

י"ז אדר ב'- רט"ו ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רט"ו סעיף ב'

- עניית אמן אחר הברכות -

עניית אמן אחר המברך | עניית אמן אחר חבירו המתפלל | כמה צריך לשמוע מהברכה כדי לענות אמן? | האם עונים אמן אחר ברכת גוי?

כאשר אדם שומע את חבירו מברך, חייב השומע לענות אמן, המקור לכך הוא מהגמ' [יומא לז.] "כי שם ה' אקרא" אמר משה לעם ישראל, כאשר אני מזכיר שם שמים "הבו גודל לאלקינו" וזה ע"י עניית אמן.

המ"ב מביא מהמדרש, שלא רק אחר ששומע ברכה מחבירו עונה אמן, אלא גם כאשר שומע את חבירו מתפלל או מברך ברכה את עם ישראל, יש עניין לענות אמן.

נחלקו הדעות, האם צריך לשמוע את כל הברכה או חלק מהברכה, י"א שצריך לשמוע את הזכרת השם ואת סיום הברכה, וי"א שמספיק לשמוע רק את סיום הברכה בלבד, והמ"ב אומר, שבאופן שיודע איזה ברכה חברו מברך, אינו צריך לשמוע כלום שכיוון שיודע מה חברו מברך ויודע מתי חברו מסיים את הברכה, זה מספיק כדי שיוכל לענות אמן, אבל יש בזה מגבלה, שמותר לענות אמן רק אחר ישראל כשר ולא אחר אפיקורס או כותי, ואחרי ברכה שגוי מברך עונים אמן, כי כאשר גוי מברך הוא מברך להקב"ה ולא לע"ז, אבל אין חובה בזה, ואחרי אדם שמשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכה, ג"כ אין עונים אמן.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים