כיצד ינהג אדם הרואה שנפסלה הטלית של חברו ?

י"ח בניסן תשפ"ב - סימן י''ג -מאמצע סעיף ג' ''ואפילו''- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה יעשה אדם שנפסלה לו הטלית בשבת? ובאיזה אופן מותר לאדם ללבוש טלית פסולה לכתחילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן י"ג סעיף ג' ברמ"א]  

טלית גדול שנפסלה בשבת

אדם הלובש טלית מצויצת, ופתאום הוא שם לב, שאחת מהציציות שלו פסולה, ונמצא אם כן, שהוא הולך עם ארבע כנפות בלי ציצית, וכעת הוא נמצא ברשות הרבים או בכרמלית בשבת, וכאשר מתברר לו שאחת מהציציות פסולה, יש לו שתי בעיות, בעיה אחת של שבת, ובעיה אחת של ציצית, דהיינו, בעיה של ציצית בכך שלובש ארבע כנפות ללא ציצית, ויש לו גם בעיה של שבת, משום שבתחילת הסימן מבואר, שאדם שלובש בגד שיש בו ארבע כנפות ואחת מהציציות פסולה, נמצא אם כן, שיש כאן טלטול בשבת, שמכיוון שהציצית פסולה, יש כאן שלש ציציות שהוא מטלטל אותם, מבואר בשולחן ערוך, שהדבר תלוי, אם הוא עומד ברשות הרבים, אין עצה ואין תבונה כנגד ה', וכיוון שיש בזה טלטול גמור מדאורייתא, הדין הוא, שהוא צריך לפשוט את הטלית, גם אם הדבר כרוך בגנאי גדול, אבל אם זה בכרמלית, מכיוון שהטלטול בכרמלית אסור רק מדרבנן ולא מדאורייתא, משום כבוד הבריות חז"ל לא העמידו את דבריהם, ומותר לו להמשיך ולטלטל את הציציות האלו בכרמלית, אבל לכאורה, איך נסתדר עם הבעיה שהוא לובש בגד של ארבע כנפות בלי ציצית ? על זה מבאר המשנה ברורה, שאין איסור מהתורה ללכת עם בגד שיש בו ארבע כנפות, אלא יש חיוב להטיל ציצית בבגד שיש בו ארבע כנפות, אבל האדם הזה, מכיוון שהיום שבו קרה לו אותו מקרה, הוא יום שבת, ממילא אין לו חיוב להטיל ציציות בבגד, ולכן הוא יכול להמשיך וללכת כך עם הבגד.

טלית קטן שנפסלה בשבת

אומר הרמ"א, כל זה לאו דווקא בטלית גדול, אלא הוא הדין בטלית קטן, שאף על פי שלכאורה אין גנאי גדול ללכת בלי טלית קטן, שהרי היא תחת הבגדים, והיה מקום לומר, שבאופן הזה הוא חייב לפשוט את הטלית קטן אפילו אם הוא עומד בכרמלית, בכל זאת מחדש הרמ"א, שגם בטלית קטן נאמר הדין, שהוא יכול להמשיך ולטלטל בכרמלית בשבת, משום שעצם פשיטת הטלית קטן, זה עצמו גנאי, וכיוון שמדובר בטלטול דרבנן, חז"ל לא העמידו דבריהם במקום שיש כבוד הבריות.

הליכה לבית הכנסת בטלית גדול פסולה

אומר הרמ"א, וכן מוסיף המשנה ברורה, שלא רק אם הוא לובש טלית קטן והתברר לו שהיא פסולה שאינו מחויב להסיר אותה, אלא אדם שרוצה ללכת בשבת לבית הכנסת עם הטלית, והוא בודק אותה ורואה שהיא פסולה ואין לו טלית אחרת, וללכת בלי טלית זה גנאי עבורו, באופן הזה מותר לו ללבוש את הטלית הפסולה, כדי למנוע מצב של גנאי, רק שלא יברך עליה משום שזו ברכה לבטלה, וכל זה בשבת, אבל ביום חול, צריך להסיר את הטלית, ומוסיף המגן אברהם, שאין הכוונה שהוא צריך להוריד אותה בבית הכנסת, אלא הכוונה היא שאם זה ביום חול, הוא צריך למהר ולצאת מבית הכנסת, ולהסיר מעליו את הטלית.

אמירה לחברו שנפסלה לו הטלית

אדם הרואה אצל חברו שהטלית שלו פסולה, לא יעיר לו בבית הכנסת, אלא ימתין עד שהוא יבוא לביתו, ושם יאמר לו שהטלית שלו פסולה ושיפשוט אותה שם, והפרי מגדים מחמיר כשיטת החיי אדם, שפשיטת הטלית גדול, הוא רק גנאי, קטן ולכן צריך לפשוט את הטלית גדול, והעצה בזה היא, להפקיר אותה, והטעם שלא עושים תמיד עצה זו, הוא משום שלא חייבו אותו להפקיר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

תגובה אחת

  1. יום טוב פרידמן

    שלום רב

    אני חוזר כעת על הלכות ציצית, אני מנסה להפעיל את השיעור מא' סיון, ולא מצליח.
    מקוה שתוכלו לעזור לי.

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן