כיצד תולים את הציציות כל כנפי הטלית ?

י"ב בניסן תשפ"ב - סימן י"א - מסעיף י''ד ''ונוהגין''- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מכמה חלקים מורכבים חוטי הציצית? ומדוע עושים ל"ט כריכות בציצית?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן י"א מסעיף י"ד באמצעו עד סוף הסימן]  

חוטי הציצית מורכבים משלשה חלקים

חוטי הציצית מורכבים משלשה חלקים, יש את הגדיל, דהיינו, החלק שכורכים אותו, יש את הקשירות, ויש את הענף, שזה חוטי הציצית הנפרדים, ומדאורייתא כדי שהציצית תהיה כשרה, צריך שיהיה חלק של גדיל, וקשרים, הגדיל יכול להיות גם על ידי שלשה כריכות בלבד, ואם כרך שלשה כריכות ואחר כך קשר שם, מדאורייתא זה כשר, אבל מדרבנן, חז"ל הצריכו שיהיו חמשה קשרים בציצית כנגד חמשה חומשי תורה, שכל קשר הוא כפול משתיים, שתיים כפול חמש כנגד עשר ספירות, והצריכו חז"ל, שחוטי הציצית יהיו מחולקים לשליש גדיל, ושני שליש ענף, כלומר, לוקחים את הי"ב גודלים, ומהי"ב גודלים שזה שיעור ציצית, מחלקים אותם שיהיו ארבע גודלים גדיל, ושמונה גודלים ענף, משום נוי מצוה, אבל מדאורייתא, מספיק שלש כריכות וקשר, ויש בזה נפקא מינה, משום שמכיוון שהוא עשה את החוטים מדאורייתא, יש כאן בעיה של 'תעשה ולא מן העשוי', דהיינו, אדם שלקח חוט אחד של ציצית ארוך, ותחב אותו בתוך הבגד, ואחר כך הוא רוצה לחתוך את הראשים כדי שיהיו שמונה חוטים, אז אם הוא כבר כרך שלש כריכות ועשה קשר, מדאורייתא הציצית כשרה, ואם עכשיו הוא יחתוך את ראשי החוטים כדי לעשות מהם חוטים נפרדים, יהיה בזה בעיה של 'תעשה ולא מן העשוי'.

מניין הכריכות בציצית

מדרבנן, צריך לעשות את הכריכות כדלהלן, הראשונה משבע כריכות, השנייה מתשע כריכות, השלישית מאחד עשר כריכות, והרביעית משלשה עשר כריכות, סך הכל ל"ט, כנגד ה' אחד, דהיינו, שם הויה 26, והמילה אחד 13, סך הכל 39 ולפי המשנה ברורה, הכריכה הראשונה היא משבעה כריכות, השנייה משמונה סך הכל י' וה', אחר כך עושים של אחד עשר כריכות, 15 ועוד 11 סך הכל 26 שהוא שם הויה, ואחר כך עושים עוד כריכה של י"ג כריכות, וזה ה' אחד.

אופן תליית הציציות על הכנף

הציציות צריכות להיות נופלים על גבי הטלית, וזה על ידי שיתלה את הציציות לאורך הטלית ולא לרוחבה, ויש אומרים, שבנקב שבו תוחבים את הציצית, לא לתת שם שום בגד, משום שצריך על הכנף עצמו, וכאשר נותנים בגד נוסף בבגד, זה לא על הכנף עצמו, ויש מתירים אם עושים זאת כדי לחזק את הבגד, וייתכן, שזו הסיבה שבטליתות שלנו עושים ריבוע לבן בסוף הטלית, כדי לחזק את הבגד, ויוצא גם שהכל הוא בגד אחד, וזה לא בגד זר, ובכך מרוויחים את כל השיטות.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן