כמה קשרים וכריכות צריך לעשות בציצית ?

י"א בניסן תשפ"ב - סימן י"א - סעיף י''ב עד אמצע סעיף י''ד ''ונוהגין''
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כמה חוטים יהיו בציצית? וכיצד קושרים את חוטי הציצית?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן י"א סעיף י"ב –  י"ד]  

מניין החוטים בציצית

צריך להטיל ארבע חוטי ציצית בבגד, ולכפול אותם, כדי שבסך הכל יהיו שמונה חוטים, והמקור לכך הוא מהפסוק, 'גדילים תעשה לך', גדיל – שני חוטים, גדילים – ארבע חוטים, והמקור שצריך לכפול את החוטים, הוא ממה שכתוב, 'פתיל', ופתילה הפשט הוא לכפול, דהיינו, לכפול את הארבע ציציות ולהפוך אותם לשמונה.

הוסיף חוט אחד על מניין החוטים

אדם שהוסיף חוט אחד יותר על הארבע, פסול, משום 'בל תוסיף', ומביא המשנה ברורה בשם הגר"א, שאדם שהוסיף חוט אחד מאותו המין ממש, אין בזה משום בל תוסיף, משום שבל תוסיף שייך, רק כאשר הוסיף חוט חמישי ממין אחר, כגון צמר או קנבוס.

קשרים וכריכות שבציצית

מדאורייתא, כדי שהציצית תהיה כשרה, צריך שיהיו שלשה חלקים בחוטי הציצית, א. גדיל. ב. קשר. ג. ענף. גדיל, הכוונה לכריכות, דהיינו החלק הכרוך בחוטים, וקשר, כידוע, וענף, אלו החוטים, ואין צריך כל כך הרבה קשרים או כריכות, אלא מספיק שלש כריכות וקשר אחד, ומדרבנן, חז"ל הצריכו חמש קשרים כנגד חמשה חומשי תורה, ושכל קשר יהיה כפול שתיים כנגד עשר ספירות, אבל זה לא מעיקר הדין, אלא עיקר הדין הוא שלש כריכות וקשר, ויש בזה נפקא מינה לגבי 'תעשה ולא מן העשוי', דהיינו, אדם לוקח חוט אחד ארוך וחותך אותו לארבע חלקים כדי שיהיה לו ארבע חוטים, אם הוא תחב את החוט עצמו, וחתך אותו לאחר שהוא תחב אותו בבגד, זה מועיל, אבל אם חתך אותו לארבע אחרי שהוא קשר, אפילו אחרי שהוא קשר חוליה אחת וקשר אחד, זה כבר 'תעשה ולא מן העשוי'.

אופן קשירת חוטי הציצית בטלית

יקח ארבע חוטים מצד אחד, וארבע מצד שני, ויקשור שני פעמים אחד על גבי השני, ואחר כך יכרוך את החוט הארוך סביב השבעה חוטים, קצת כריכות, וקושר שני פעמים זה על גבי זה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן