מה הדין אם נקרע או התרחב הנקב שבו תלויים חוטי הציצית ?

י' בניסן תשפ"ב- סימן י"א- סעיף י'- סעיף י"א
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אפשר לתלות את חוטי הציצית בחוטים שנשארו בסוף הבגד? ומה יש לעשות כדי שלא יקרע הנקב שבו תלויים חוטי הציצית?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן י"א סעיף י' –  י"א]  

מקום הטלת חוטי הציצית

בסעיף הקודם מבואר, שצריך לתלות את חוטי הציצית בבגד במקום מסוים, כתוב בתורה, 'על כנפי בגדיהם', ולומדים מזה, שהציציות צריכות להיות בכנף הבגד, לא מדאי למעלה, ולא מדאי למטה, ואם יתלה את הציציות מדאי למעלה בבגד, זה לא כנפי בגדיהם, אלא זה אמצע בגדיהם, ואם יתלה אותם מדאי למטה, זה תחת כנפי בגדיהם, ולכן, יש שיעור מדויק שבו צריך לתלות את חוטי הציצית, והשיעור הוא, ג' אצבעות משפת הבגד, ולא יותר למעלה מג' אצבעות משפת הבגד, ולא יותר למטה מהמרחק שבין קשר אגודל לסוף הציפורן, ושיעור ג' אצבעות לפי החזון איש הוא 7.2 ס"מ משפת הבגד, ולרבי חיים נאה השיעור הוא 6 ס"מ משפת הבגד, והשיעור של 'לא פחות מהשיעור שבין קשר אגודל לסוף הציפורן' לפי מה שמובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', לפי החזון איש זה שיעור של בין 4 ל 5 ס"מ, ולרבי חיים נאה זה 3.5 עד 4 ס"מ.

נקרע או התרחב הנקב לאחר עשיית הציצית

כל הדין הזה שצריך לתלות את הציציות באותו מקום, זה הכל בשעת עשיית הציצית, אבל אדם שעשה ציצית כפי תקנת חז"ל, אלא שלאחר מכן הנקב התרחב ונקרע, או שהציצית נקרעה בשפתה, כך שעכשיו הציציות תלויות ועומדות למטה מקשר אגודל, הדין הוא, שהציצית כשרה, משום שכתוב בתורה, 'ועשו להם ציצית', עיקר ההקפדה היא בשעת הטלת הציצית בבגד, שאז צריך להטיל את הציצית בבגד בשיעור המדויק, ובכל זאת מביא הרמ"א, וכך המנהג, לחזק את שפת הנקב, כדי שהנקב לא יתרחב והציציות יהיו תלויות למטה מקשר אגודל, וכן עושים כך למטה משפת הבגד, כדי לחזק את שפת הבגד שלא יקרע, ואף על פי שראינו שגם ככה זה כשר, בכל זאת, תקנה זו היא מפני הרואים, שיבואו לחשוב שזה ציצית לא כשרה, ולא יידעו, שבשעת הטלת הציצית, זה היה כשר.

שיעור קשר אגודל

יש אומרים, שהשיעור של קשר אגודל הוא משפת הבגד למטה אבל לא משפת הנקב בצד, משום שעיקר השיעור הוא באורך ששם אדם מתעטף, ויש אומרים, שדין רוחב הבגד כדין האורך, ונראים דבריהם.

תליית חוטי הציצית בחוטים שנשארו מהאריגה

בשפת הבגד האורגים היו משאירים חוטים באופן שזה לא ארוג לגמרי, ואותם חוטים, אי אפשר לתלות בהם ציצית משום שזה לא בגד ממש, אבל הם מצטרפים להשלמת השיעור של ג' אצבעות וקשר אגודל, כלומר, הוא יכול להטיל את הציצית מיד בסיום אותו האימרא, ואף על פי שאין ג' אצבעות משפת הבגד ממש, אפשר למנות את הג' אצבעות מאותה האימרא.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן