באיזה צבע צריכים להיות חוטי הציצית ?

כ"ה באדר ב' תשפ"ב- סימן ט'- סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אין לעשות ציצית מחוטי צמר לבגד שעשוי מפשתן?איזה ציצית מטילים בבגד שהוא חצי משי וחצי צמר? ומה ענה הרב אלישיב למי ששאל אותו האם לעשות תכלת בציצית?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ט' סעיפים ב' – ו']  

חוטי ציצית צמר לבגד פשתן

חוטי ציצית שנעשים מצמר או מפשתן, הם החוטים המהודרים ביותר, והם פוטרים את כל סוגי הבגדים שיש להם ארבע כנפות, ובכל זאת כותב השולחן ערוך, שאסור לעשות ציצית מחוטי צמר לבגד שעשוי מפשתן, וכן אסור לעשות חוטים מפשתן לבגד שעשוי מצמר, והסיבה לכך היא, שאמנם בזמן שהיה להם תכלת, תכלת היה מורכב משתי חוטים מצמר ושתי חוטים מפשתן, וכאשר היה תכלת, היה מותר לעשות כלאיים בציצית, אבל בזמן הזה שאין לנו תכלת, ולא מקיימים את המצוה בהידור ובשלימות כמו שהיא, הדין הוא, שאין היתר לעשות כלאיים בציצית, ולכן, אסור לעשות חוטי ציצית מצמר לבגד שיש בו ארבע כנפות והוא עשוי מפשתן, וכן אסור לעשות חוטי ציצית מפשתן לבגד שיש לו ארבע כנפות והוא מצמר, והרמ"א מחמיר יותר וסובר, שאסור לעשות חוטים מפשתן בכלל, משום שיש בגד שהוא עשוי מצמר, והוא נראה כמו בגד שעשוי ממשי, ובמשי אין בעיה להטיל חוטי ציצית שעשויים מפשתן כי זה לא כלאיים, אבל באמת הבגד הזה הוא של צמר, ומכיוון שכך, יש גזירה שאסור לעשות חוטי ציצית מפשתן, כיוון שעלול להיות שיהיה בגד של צמר שייראה כמו בגד שעשוי ממשי, והוא יבוא להטיל שם את חוטי הציצית שעשויים מפשתן, ויעבור על כלאיים.

בגד שהוא חצי משי וחצי צמר

חוטי ציצית שעשויים משאר מינים, כגון, חוטי ציצית שעשויים ממשי או מצמר גפן, הדין הוא, שהם פוטרים רק בגד שיש לו ארבע כנפות שעשויים מאותו המין, דהיינו, חוטי ציצית שעשויים ממשי, פוטרות בגד שעשוי ממשי, וחוטי ציצית שעשויים מצמר גפן, פוטרים בגד שיש לו ארבע כנפות שעשוי מצמר גפן ולא משאר מינים, ודן המשנה ברורה, מה הדין בבגד כזה שהוא עשוי מחצה על מחצה, דהיינו, השתי עשוי מצמר גפן, והערב עשוי ממשי, האם יטילו בו ציצית של משי או ציצית של צמר גפן, ואומר, שבאופן כזה אין ברירה, אלא להטיל בבגד הזה חוטי צמר שהם פוטרים את כל המינים.

חוטי הציצית בצבע הבגד

יש אומרים, שצריך לעשות את חוטי הציצית בצבע של הבגד, ושני טעמים נאמרו בדבר:

א. כתוב 'ציצית הכנף' שהציצית צריכה להיות ממין הכנף, ולפי השיטה הזאת, לא רק המין שהחוטים עשויים צריכים להיות מאותו המין שהבגד עשוי, אלא גם הצבע צריך להיות מאותו הצבע שהבגד עשוי.

ב. משום 'זה קלי ואנווהו', שזה יותר הידור מצוה, והמדקדקים נוהגים כן, והאשכנזים נוהגים תמיד לעשות חוטים לבנים גם על בגדים הצבועים בצבע שונה, ואומר המשנה ברורה, שבאופן כזה, ראוי לעשות גם את הטלית בצבע לבן, כיוון שיש שיטה הסוברת, שהחוטים צריכים להיות באותו צבע של הבגד, ויש תשובה של הרב אלישיב, שכותב למי ששאל אותו האם לעשות תכלת, שהרי מידי פעם מוצאים איזה סוג של חילזון ואומרים שזה החילזון של התכלת, ואומר הרב אלישיב, ראשית, אנחנו לא יודעים מהו התכלת האמיתי ומה לא, ועוד, בינתיים אנחנו מפסידים את המעלה של הרמ"א שאומר, שהחוטים צריכים להיות בצבע לבן, ולכן אי אפשר לומר מה נפסיד אם נעשה תכלת.

טלית מפשתן

יש שיטה הסוברת, שלא לעשות טלית של פשתן, כי אם נטיל בה חוטי צמר, בלילה הוא לא חייב בציצית, ויש חשש שמא יישן בטלית זו בלילה, והרי יעבור על איסור כלאיים, כי זה לא זמן המצוה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן