האם צריך לברך שוב כשנפלה הטלית מעליו ?

כ"א באדר ב' תשפ"ב- סימן ח'- סעיף ט"ו- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע הישן בציצית בלילה צריך לברך עליה שוב בבוקר?האם הסרת הציצית בשינת הצהרים נחשבת להפסק? ומה נאמר על הלובש בגד החייב בציצית ולא הטיל בו ציצית?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ח' סעיפים ט"ו – י"ז]  

פשט את הטלית וחזר ולבשה

בסעיף י"ד מבואר, שאדם שפושט את טליתו, ולאחר מכן חוזר ולובש את אותה הטלית, דעת השולחן ערוך, שאף על פי שבשעה שהוא פשט את הטלית, היה דעתו לחזור שוב וללבוש את הטלית בפעם השנייה, אפילו אם הוא לא שינה את מקומו בינתיים, ואפילו אם בשעה שפשט את הטלית הראשונה נשארה עליו עדיין טלית קטן, בכל זאת הדין הוא, שהוא צריך שוב לחזור ולברך בלבישה השנייה, משום שפשיטת הטלית נחשבת להפסק, אבל הרמ"א חולק וסובר, שאם היה דעתו בשעת פשיטת הטלית בפעם הראשונה לחזור שוב וללבוש את הטלית בפעם השנייה, וגם לא היה הפסק, אלא לבש אותה מיד בפעם השנייה, הברכה על הטלית בפעם הראשונה, עולה לו גם לשנייה, ואינו צריך לחזור שוב ולברך בהתעטפות השנייה.

נפלה הטלית מעליו

נפילת טלית מעל האדם, חמורה יותר מפשיטת הטלית, מכיוון שבשעת נפילת הטלית, לא היה דעתו של האדם לחזור שוב וללבוש אותה, ולכן, אדם שנפלה מעליו הטלית, לפי כל השיטות צריך שוב לחזור ולברך, וזה הכל דווקא אם כל הטלית נפלה, אבל אם רק רוב הטלית נפלה, וחלק נשאר עליו, אינו חוזר ומברך, והאליה רבה והט"ז חולקים וסוברים, שגם בנפילת רוב הטלית, חייב לברך כשמתעטף בה בשלימות, אבל אין חולק על כך שאם הטלית נפלה ורק הציציות נשארו לו ביד, שבוודאי שצריך לחזור ולברך על הטלית כשחוזר ומתעטף בה, משום שכאשר הוא מחזיק רק את הציציות ביד, זה לא נקרא שהטלית על גביו.

הישן עם ציצית בלילה

אדם שישן בלילה עם הציצית, בבוקר חוזר ומברך עליה, משום שלילה אינו זמן ציצית, ואמנם הטלית הייתה על גופו, אבל הוא לא היה בר חיובא, ולכן בבוקר כשנעשה שוב בר חיובא, ממשמש בה וחוזר ומברך, אם כי מביא המשנה ברורה שיטות הסוברות, שכסות יום בלילה חייבת בציצית, וממילא יוצא, שבלילה כאשר הוא ישן בציצית, הוא קיים מצוה, ואין הפסק, ולכן חוזר ומברך.

הסיר מעליו את הציצית בשינת הצהרים

אדם שמסיר מעליו את הציצית כדי לישון את שינת הצהרים, מביא המשנה ברורה נידון, האם זה נחשב להפסק או לא, ומעיר הגרש"ז, מדוע צריך להגיע לנושא האם זה הפסק או לא, הרי אדם שהוא ישן, הוא פטור מן המצוות, וממילא זה נחשב להפסק.

לובש בגד החייב בציצית ולא מטיל בו ציצית

אדם שמתכסה בבגד שהוא חייב בציצית ולא הטיל בו ציצית, ביטל מצות ציצית, כי ציצית זה חובת גברא, אז כל עוד שהבגד מונח בארון, אינו חייב בציצית, אבל כאשר הוא לובש את הבגד והוא לא מטיל בו ציצית, ביטל מצות ציצית.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. אנונימי הגב

    טעות בכתיבת הלכה
    בהלכה לגבי נפלה טליתו מעליו כולה כתב הרב שלכו"ע ולכל השיטות צריך לחזור ולברך ותמהתי שכבודו לא עיין בכה"ח שם ס"ק נח שהביא מכמה ראשונים שגם בנפלה כולה אין לברך, וכן פסקו גדולי רבני ספרד שסב"ל

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן