האם צריך לברך שוב על טלית קטן ביציאה מבית המרחץ ?

כ' באדר ב' תשפ"ב- סימן ח'- סעיף י"ג "ואם מתפלל"- סעיף י"ד
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם פשיטת הטלית נחשבת להפסק?האם מותר ללבוש טלית בבית הכסא? ומה הדין אם קיפל את הטלית לתוך התיק ושוב חזר ולבשה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ח' סעיף י"ד]  

פשט את הטלית וחזר ולבשה

שיטת השולחן ערוך, שפשיטת הטלית נחשבת להפסק, ולכן, אדם שלבש טלית ופשט אותה, אפילו אם היה דעתו לחזור מיד וללבוש את הטלית, ואפילו אם הוא לא שינה את מקומו בינתיים, ואפילו אם בינתיים נשאר עליו הטלית קטן, בכל זאת, עצם פשיטת הטלית נחשבת להפסק, וצריך שוב לחזור ולברך על הלבישה השנייה של הטלית, אבל שיטת הרמ"א היא, שאם היה דעתו בשעת הפשיטה לחזור וללבוש את הטלית בפעם השנייה, הדין הוא, שהוא לא צריך לחזור ולברך בפעם השנייה כאשר הוא שוב חוזר ומתעטף בטלית, ומביא המשנה ברורה, שלפי שיטת הרמ"א, אם אדם פשט את טליתו ונכנס לבית הכסא ויצא, גם לא צריך לחזור ולברך על הטלית כאשר לובש אותה ביציאתו מבית הכסא, וטעם הדבר, שאמנם לגבי תפילין מבואר, שכאשר חלץ אותם ונכנס לבית הכסא, בכל זאת כשלובש אותם צריך לחזור ולברך, זה כיוון שבית הכסא הוא מקום כזה שאסור ללבוש שם תפילין, אבל בית הכסא זה לא מקום שאסור ללבוש שם טלית, אלא באופן עקרוני מותר ללבוש טלית בבית הכסא, רק שזה לא ראוי, ומכיוון שכך, זה לא נחשב להפסק גמור, וזה הכל אם היה בדעתו בשעת הפשיטה לחזור וללבוש את הטלית, ובאמת כך הוא עשה, אבל אם בשעת פשיטת הטלית בפעם הראשונה לא היה דעתו לחזור שוב וללבוש את הטלית, אף על פי שאחר כך הוא חזר ולבש את הטלית מיד, בכל זאת זה נחשב להפסק, וכן לחילופין, אדם שבשעת פשיטת הטלית היה דעתו לחזור וללבוש מיד את הטלית בפעם השנייה, אלא שאחר כך מחמת סיבה לא צפויה הוא התעכב, ודאי שהוא צריך לחזור ולברך שוב כשהוא לובש את הטלית, וכל מה שהרמ"א מיקל זה רק כאשר בשעת פשיטת הטלית בפעם הראשונה, היה דעתו לחזור וללבוש מיד את הטלית בפעם השנייה, וכך הוא עשה.

מסיים הרמ"א, יש אומרים שדווקא אם נשאר עליו טלית קטן הדין הוא שהוא לא צריך לחזור ולברך בפעם השנייה, ומבאר המשנה ברורה שכוונת היש אומרים לומר, שבסתמא כאשר לא הייתה דעתו מפורשת לחזור וללבוש את הטלית, הדין הוא, שאם נשאר עליו הטלית קטן, זה כמו שדעתו בסתמא לחזור וללבוש את הטלית, ואינו צריך לחזור ולברך עליה פעם שנייה.

קיפל את הטלית לתוך התיק ושוב חזר ולבשה

אומר המשנה ברורה, אדם שפשט את הטלית בתוך התפילה, זה כמו שהיה דעתו לחזור וללבוש שוב, ואינו צריך לברך שוב בפעם השנייה, אבל אם קיפל את הטלית והכניס אותה לתוך התיק של הטלית והתפילין, זה נקרא כמו שהיה דעתו במפורש שלא לחזור וללבוש, וגם אם הוא נמלך לחזור וללבוש, צריך לברך שוב, וכן אם יש ברית לאחר התפילה, והסנדק פשט את טליתו, אם קיפל אותה והכניס לתוך התיק של הטלית, זה נקרא שהיה דעתו שלא לחזור וללבוש, וכאשר לובש בחזרה, חוזר ומברך.

פשט את הטלית בכניסתו לבית המרחץ ולבשה ביציאתו

יש נידון בביאור הלכה, באדם שנכנס לבית המרחץ, ופשט את הטלית קטן, שלכאורה כאשר לובש אותה שוב ביציאתו מבית המרחץ, צריך לברך עליה שוב, שהרי היה פסק גדול בשהייתו בבית המרחץ, ומביא הביאור הלכה בשם ספר ארצות החיים בשם רבני קשישי ירושלים, שסוברים שצריך שוב לחזור ולברך ביציאתו מבית המרחץ, אבל העולם לא נוהג כך, והעצה הטובה בזה יא, שכאשר מברך על הטלית קטן בבוקר, יכוון שיחזור וילבש אותה שוב ביציאתו מבית המרחץ, ואולי זה יועיל.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן