מדוע יש לאדם לקנח עצמו ביד שמאל ?

כ"ח באדר א' תשפ"ב - סימן ג'- סעיף ז'- סעיף י"ב
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה יד מקנח 'איטר יד' את גופו?וכיצד על האדם לנהוג כאשר נפנה בחוץ ?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ג' סעיפים ח' –  י"ג]  

קינוח הגוף ביד שמאל

צריך אדם לקנח את עצמו דווקא ביד שמאל ולא ביד ימין, משום שביד ימין קושרים את התפילין, וטעם זה מובא במשנה ברורה, ולפי זה, באשה זה לא שייך, כיוון שאינה קושרת לעצמה תפילין, ויש טעמים נוספים המובאים בגמרא, או משום שהתורה ניתנה ביד ימין, או משום שבדרך כלל הדרך לתת דברים לפה ביד הימנית, או משום שמראים בה טעמי המקרא, וטעמים אלו שייכים גם באשה.

הנהגת איטר יד בקינוח הגוף

אדם שהוא שמאלי, אם הוא עושה את כל מלאכותיו ביד שמאל, יקנח עצמו ביד ימין, כיוון שהימין שלו היא כמו שמאל של העולם, אבל אם הוא כותב ביד שמאל ושאר מלאכות עושה ביד ימין, ואת התפילין מניח ביד ימין, יהיה הדבר תלוי בין השיטות שהוזכרו לעיל מדוע מקנחים ביד שמאל, לפי הטעם שמניחים תפילין ביד ימין, אדם שהוא שמאלי מקנח ביד ימין, ולפי הטעם שהדרך להכניס בה דברים לתוך פיו, יקנח ביד שמאל.

הנהגת אדם כשנפנה בחוץ

אם נפנה אדם בשדה, יכול להיפנות מיד כיוון שהוא מקום צנוע ואנשים לא רואים אותו, אבל כשנפנה בבקעה, יתרחק עד מקום שלא יוכל חברו לראות.

חומרת הישיבה במהרה ובחוזק

לא ישב אדם במהרה ובחוזק ולא יאנוס את עצמו יותר מדאי, כדי שלא ינתק שיני הכרכשתא.

קינוח בחרס בעשבים ובצרור של חברו

לא יקנח בחרס משום כשפים, ולא בעשבים יבשים, כיוון שהמקנח בדבר שהאור  שולט בו, שיניו התחתונות נושרות, וכן לא יקנח בצרור שקינח בו חברו, מפני שמביא את האדם לידי תחתוניות, ועכשיו שבתי כסאות שלנו אינן בשדה, נהגו לקנח בחרס, וכן בדבר שהאור שולט בו ואינו מזיק.

צניעות בעת עשיית צרכיו

יפנה בצניעות בלילה כמו ביום, ולא ישתין מעומד מפני ניצוצות הניתזים על רגליו, אלא אם כן עומד במקום גבוה, או שמשתין לתוך עפר תיחוח, שאם לא יעשה זאת, יש חשש שיאמרו שהוא כרות שפכה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן