באיזה סדר נועלים וקושרים נעליים ?

כ"ג באדר א' תשפ"ב - סימן ב'- סעיף א'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד איטר יד נועל נעליים?באיזה אופן צריך ללבוש גרביים בצניעות ?ואלו דברים גורמים לשכחה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ב' סעיפים א' –  ה']  

סדר לבישת הבגדים ונעילת הנעליים

'רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות', אדם בין כה וכה מתלבש בבוקר, אבל אם הוא עושה זאת בסדר הנכון, הוא מקיים בזה מצוה, אם הוא קודם כל לובש את של ימין ואחר כך את של שמאל, הוא מקיים בזה מצוה, כאשר אדם לובש את הנעליים, צריך להקדים נעל ימין לנעל שמאל, משום שלגבי בוהן יד ורגל מצאנו שהימין קודם לשמאל, וכאשר הוא קושר את הנעליים, הוא צריך לקשור את של שמאל תחילה, וכמו לגבי תפילין שקושרים את של שמאל לפני ימין, ואדם שהוא איטר יד, יקשור את של ימין, ואדם שיש לו נעליים שאין בהם קשירה אלא יש בהם סקוטש, מובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו' בשם רבי חיים קנייבסקי, שגם בזה יקדים את ההידוק של שמאל לפני שמהדק את של ימין, וכשחולץ את מנעליו, חולץ של שמאל לפני הימין, כיוון שזהו כבודה של ימין, שחולצים אותה בסוף, וכן אדם שסך את גופו, צריך קודם כל לסוך את של ימין ואחר כך של שמאל, ואם רוחץ גם את ראשו, מתחיל בראש, שהוא מלך על כל האברים, כלומר, יש סדר, וכאשר אדם מקיים את הדברים לפי הסדר, הוא מרוויח על הדרך מצוה.

הנהגת הצניעות גם בחדרי חדרים

אדם צריך להיות צנוע גם בביתו שכביכול אף אחד לא רואה אותו, אבל הקדוש ברוך הוא מלוא כל הארץ כבודו, וצריך להיות צנוע בפניו, עד כדי כך שכתוב במשנה ברורה, שאברים כאלו שאדם בדרך כלל לא רגיל לגלות אותם, לא יגלה אותם גם אם הוא לבד בביתו, ובמדינות שלא רגילים ללכת יחף גם בקיץ, צריך ללבוש גם את הגרביים מתחת לסדין, כיוון שאין הדרך לגלות אותם, אלא אם כן באופן כזה שאי אפשר בעניין אחר, כגון במקווה, וגם ככה כולם נמצאים שם באותה צורה, שאז הדין הוא שמותר, ומותר לגלות את היד עד המרפק, כיוון שכך היא הדרך, משמע, שכל אבר מאבריו של אדם שלא רגילים לגלות אותו, הדין הוא שיש בזה בעיה של צניעות.

דברים הגורמים לשכחה

אדם שמניח את בגדיו מתחת למראשותיו, זה גורם לשכחה, אבל אם יש דבר שמפסיק בין הראש לבין אותם בגדים, אין בזה בעיה, וכן אדם הלובש שני מלבושים בבת אחת, או המסתכל על כתב שעל גבי הקבר, גורם לשכחה, ומובא כאן בהערה בשם רבי חיים קנייבסקי, שכאשר הכתב שוקע, אין בזה בעיה, וכן המסתכל בפני מת גורם לשכחה, ומובא כאן בהערה נידון, שהרי כתוב, שהמשכח דבר ממשנתו, הרי זה מתחייב בנפשו, אם כך, אדם העושה דברים כאלו שגורמים לשכחה, האם הוא נכלל בכלל אלו המתחייבים בנפשם, שהרי הוא גורם לעצמו לשכחה ? ומובא כאן, שהוא לא חייב על זה, עוד מובא בשם רבי חיים קנייבסקי, שהדברים האלו לא באופן ודאי גורמים לשכחה, ולכן זה לא בכלל 'הרי זה מתחייב בנפשו', ולגבי נשים מובא כאן בהערה, כיוון שהם לא מצווים על לימוד תורה, אין להם בכלל בעיה לעשות את זה.

לבישת הבגדים בצורה מכובדת

ידקדק ללבוש את בגדיו כדרכו, שלא יהפוך את החלק הפנימי לבחוץ, כיוון שיש בזה גנאי ללכת עם בגד שהתפירות שלו כלפי חוץ, ואדם שלא נזהר בזה, אם הוא תלמיד חכם, צריך לפשוט את הבגד ולחזור וללובשו כדרכו, שלא יהיה בכלל 'משניאי', ושאר אדם  אינו צריך, אבל לתפילה, כל אדם צריך להפוך.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן