איזה פרק תהילים ראוי לומר בכל סעודה ?

כ"א באדר א' תשפ"ב- סימן א' סעיף ג'-אמצע סעיף ה' "ודווקא ביחיד"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן עדיף שלא לומר 'תיקון חצות'?למי עדיף למעט בתפילות שאינם מסדר התפילה?ומה העניין לומר פרשת העקדה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן א' סעיפים ג' –  ה']  

זכירת חורבן בית המקדש

ראוי לכל ירא שמים, שיהיה מצר ודואג על חורבן בית המקדש (ויש אמרה חסידית בזה בשם אחד האדמורי"ם שאמר, מדוע כתוב דווקא 'ירא שמים', הרי זה ראוי לכל יהודי, וענה, שאדם שאינו ירא שמים, עדיף שקודם כל יהיה מצר ודואג על החורבן של עצמו, ויתקן את עצמו, וישפר את מעשיו, ולאחר מכן ידאג לחורבן בית המקדש, אבל לפי פשטות הדברים, הכוונה לירא שמים שמהדר במצוות, וממילא ראוי להדר גם במצוה זו) ומביא המשנה ברורה בשם השל"ה, שבכל סעודה ראוי לומר את הפרק בתהילים, 'על נהרות בבל', ואם זה שבתות, או בימים שלא אומרים בהם תחנון, יאמר 'שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון', כדי להזכיר את חורבן הבית בתוך הסעודה.

תיקון חצות

עוד כתב המשנה ברורה, שיש עניין על פי הקבלה לומר 'תיקון חצות', דהיינו, לקום קצת לפני חצות הלילה, ולומר תיקון חצות לפני חצות, ומחצות ואילך לעסוק בתורה עד הבוקר, ובסוף הלילה שאז זה זמן המסוגל ועת רצון, ישאל את צרכיו לפני הקדוש ברוך הוא, וטוב לומר את התיקון חצות ברוב עם, וטוב לומר אותו בבית הכנסת, שבו יש קדושה יתירה, וכל זה אמור רק בזמן שאם הוא יהיה ער מוקדם בלילה, זה לא יפריע לו לתפילה, אבל באופן שזה יפריע לו לתפילה, עדיף שלא יקום מוקדם.

תחנונים בכוונה

טוב למעט בתחנונים ולומר אותם בכוונה, מאשר להרבות בתחנונים בלי כוונה, אבל אם יכול אדם להרבות בתחנונים וגם בכוונה, ודאי שזה עדיף, ואומר המשנה ברורה, שבכל דבר, העיקר שאדם יעשה מה שביכולתו, ואז אפילו שהוא לא השלים את המלאכה, הוא מרוצה בעיני הקדוש ברוך הוא, וכל זה באדם שאין לו לב להבין דברי תורה, אבל אדם שיש לו לב להבין דברי תורה, עדיף שימעט מלומר את כל התפילות הנזכרות בסידורים ואינם מסדר התפילה, ויעסוק בתורה.

פרשיות שטוב לאומרם

טוב לומר פרשת העקדה, שבכך יזכור את הכנעת היצר שהכניע יצחק ואברהם אבינו בזה שהם הלכו לעקדה, וכן פרשת המן, כדי לזכור שכל מזונותיו של אדם קצובים לו, ומי שאסף הרבה, בסופו של דבר נשאר לו את אותה כמות הראויה לו והוא לא השיג שום דבר בריבוי האסיפה, והממעיט לא המעיט, וכן לומר עשרת הדברות, כדי להתחזק באמונה בהקדוש ברוך הוא, וכן טוב לומר פרשת עולה, מנחה, ושלמים, חטאת, ואשם, ואסור לומר בציבור עשרת הדברות בכל יום, מפני הכופרים שיאמרו אין תורה אלא זו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן