-
בידי מי היתה זכות ההדלקה המרכזית במירון עד לפני כ-200 שנה?
מסורת בפני זקני צפת, כי בימי רבי שמואל העליר זי"ע, רבה של צפת בשנים תקפ"ד תרמ"ד, נעשתה חלוקה בין הקהילה הספרדית לבין הקהילה האשכנזית בצפת, ולפיה החזקה במירון תהא לקהילה הספרדית ואילו השחיטה בצפת תהיה בידי הקהילה האשכנזית.
-
הקונה את זכות ההדלקה נטל את האבוקה והתחיל להפחיד את האנשים
בשנת תרע"א אירע אסון, כאשר הקונה את זכות ההדלקה נטל את האבוקה והתחיל להפחיד את האנשים שסביבו למען יתרחקו ממנו, ומחמת הדוחק קרס מעקה האבן שעל הגג ונגרמו קורבנות בנפש. בין התקנות שתיקנו אז נקבע, למכור באופן קבוע את זכות ההדלקה לאישיות אחראית ומכובדת.
-
מטפחת המשי שנשלחה למירון מדי שנה, והשליחות של רבני צפת
הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין פנה לרבני צפת שנמנו על אנשי שלומו וביקש לרכוש בכסף את זכות ההדלקה, ומידי שנה היה שולח מטפחת משי להדלקה. זכות זו עברה בירושה לאדמו"רי באיאן – אם האדמו"ר שוהה בא"י הוא מדליק בעצמו, ואם לא, הוא משגר כתב הרשאה לרבה של צפת להדליק כשליחו האישי.
-
מתי היתה הפעם הראשונה בה הדליק אדמו"ר לבית באיאן במירון?
בשנת תרפ"ז הדליק לראשונה אדמו"ר לבית באיאן – רבי מנחם נחום מבאיאן-טשערנוביץ זצ"ל. בשנת ת"ש הדליק האדמו"ר מבאיאן ליפציג זצ"ל. בין הנוכחים אז היה האדמו"ר מהוסיאטין זצ"ל, שכאשר כיבדו אותו בהדלקה, סירב באומרו: "זכות ההדלקה הינה של אדמו"רי באיאן".
-
שניים אוחזים בלפיד: ההדלקה המשותפת של האדמו"ר והרב
בדור האחרון היה מדליק הגאון רבי שמחה קפלן רבה של צפת, ואף כשהחל האדמו"ר הנוכחי מבאיאן להדליק, היה עושה זאת יחד עמו כשהם מחזיקים את הלפיד יחדיו. כך היה גם בשנים תש"ט ותש"כ כאשר האדמו"ר רבי מרדכי שלמה מבאיאן הגיע מניו-יורק להדלקה, והדליק יחד עם הגר"ש קפלן.
(מקורות: מתוך כתבה במוסף שבת קודש יתד נאמן, פרשת אמור תשנ"ח)
רכישת ההדלקה ע"י הרבי מרוז'ין
שימו לב, הרבי מרוז'ין נפטר בתרי"א, ובכתבה נאמר שאחרי תרע"א הוא קנה את ההדלקה.