מאת: יהושע כהנא
- מרגע שמשה רבינו נולד, אין פרשה ששמו אינו מופיע.
מרגע שמשה רבינו נולד, אין פרשה ששמו אינו מופיע, ורק בפרשה זו שמו נמחק. וכך כתב 'בעל הטורים':
"לא הוזכר משה בזה הסדר משא"כ בכל החומש. שמשעה שנולד משה, אין סדר שלא הוזכר בה, חוץ ממשנה תורה. הטעם, משום שאמר 'מחני נא מספרך אשר כתבת' וקללת חכם אפילו על תנאי באה, ונתקיים בזה".
פשוט מפחיד. כוחה של מילה של גדול בישראל.
- הטיפה הראשונה של השמן
"שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר" (שמות כ"ז, כ')
"הזיתים היה כותש במכתשת, ואינו טוחנן בריחיים כדי שלא יהא בו שמרים, ואחר שהוציא טיפה ראשונה מכניסן לריחיים וטוחנן והשמן השני פסול למנורה וכשר למנחות" (רש"י).
תחשבו על כוחה של טיפת השמן הראשונה, וגם על כוחה של המילה הראשונה. כששואלים או אומרים לכם משהו, תחשבו טוב על התגובה הראשונה, היא הקובעת!
אח"כ כבר שום דבר לא דומה לטיפה-המילה הראשונה…
3. אדם שמלא חכמה
"וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי-לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה" (שמות כ"ח, ג')
הקב"ה מעיד שהוא מילא אותם בחכמה.
רק לחשוב ע"כ, על האנשים שהקב"ה מילא אותם בחכמה.
מלא חכמה. רק אם היינו זוכים לראות אדם שהקב"ה מעיד שהוא 'מלא חכמה'…
- חכמת רש"י
אם אנחנו כבר בעניין חכמה, הזדמנות פז לפנינו לראות את חכמתו של רש"י:
פירושו של רש"י הוא כידוע מקוצר, אך רש"י הבין שבפסוקי האפוד והחושן, אנחנו נשגה בפירוש הנכון, ובחכמתו המרובה, נתן הקדמה ופירוט על כל מעשה האפוד.
וכך תחילת דבריו:
"אם באתי לפרש מעשה האפוד והחושן על סדר המקראות, הרי פרושן פרקים, וישגה הקורא בצירופן, לכך אני כותב מעשיהם כמות שהוא, למען ירוץ הקורא בו" (רש"י כ"ח, ה').
- המזבח צריך כפרה?
האם יתכן שהמזבח שנבנה בחכמה, בקדושה ובטהרה, צריך כפרה? יש דבר כזה בפרשה, וכמובן הכל בגלל החוטאים…
"וּפַר חַטָּאת תַּעֲשֶׂה לַיּוֹם עַל הַכִּפֻּרִים וְחִטֵּאתָ עַל הַמִּזְבֵּחַ בְּכַפֶּרְךָ עָלָיו" (שמות כ"ט, ל"ו)
"ומדרש תורת כהנים אומר, כפרת המזבח הוצרכה שמא התנדב איש דבר גזול במלאכת המשכן והמזבח" (רש"י).