הרה"ח אהרן כהן
השבוע צלצלתי לידידי הרה"ג סיני ראטה שליט"א, מחכמי ורבני כולל 'בעלזא' בחיפה, לשוחח על דרכי לימודו ולהחכים מפרי ניסיונו העשיר בדרכו לידיעת הש"ס. הרבה תובנות מעניינות נהניתי וזכיתי לשמוע ממנו, אך כאן נעלה על הכתב כפי שנצליח במסגרת יריעה חשובה זו. אולי בהזדמנות נקדיש מאמר מיוחד על התגובות הנפלאות המגיעות כסדר, לצד התובנות המעשיות שאנשים קבלו בזכות השיחות והראיונות. אך לעת עתה נראה שעדיף להמשיך לשוחח עם עוד לומד ועוד נבחן. פשוט מדהים, בכל פעם מחדש, לראות ולהבחין שכל לומד ויודע הש"ס, סלל לו את דרכו הייחודית המתאימה אישית עבורו. כך גם כדאי לכל קורא ולומד להעשיר ידיעותיו והסתכלותו מניסיונם של אחרים, ואחר כך לשבת ולהתבונן בעצמו מה מתאים עבורו להתקדמותו בידיעת לימודו.
- מתי התחלת ולמה?
"הודו להשם, אני זוכה לשבת ולהגות בתורת השם, אכן מטבעי נמשכתי ללימוד סוגיות ובעיקר בלימוד ההלכה, אך מפעם לפעם העיק לי המצפון, מתי אזכה לקנות היקף בים התלמוד בבלי, הרי בכל לימוד, אנו מוצאים עוד סוגיא או מימרא בגמרא שעדיין לא מוכר לנו. כך, שהחלטתי להצטרף ללימוד ה'דף היומי'".
- ואז הצטרפתם למבחני 'דרשו'?
"האמת", מתחייך הרב ראטה. "התחלתי כמה פעמים, דהיינו תמיד חשבתי שכדאי שלימוד 'דף היומי' יהיה באופן רציני שיישאר בזיכרון, חייבים שיהיה מלווה ובתוך במסגרת מבחנים. אך למעשה, הרבה זמן נבחנתי, פעם כן, פעם לא. עד שבסייעתא דשמיא כשהתחילו מסכת 'בכורות' במחזור הקודם ב'דף היומי' – נפלה בליבי ההחלטה. מהיום, יהיה מה שיהיה, אני נבחן. ואכן ברוך השם, בצירוף הציון שהיה יותר גבוה משחשבתי, שהוסיף לי זירוז ודרבון. מאז כל הלימוד, נעשה לימוד אחר לגמרי. לא מסתיר הוא את שביעות רצונו ואושרו. איני מדבר על העקביות בלימוד אלא גם ובעיקר כל עניין השינון והחזרות, קיבל גישה ומציאות אחרת לגמרי".
- מתי ולמה החלטתם לקפוץ ל'קניין ש"ס'?
"נו. זה כבר החלום של יהודי. השאלה הנכונה הוא; למה לא להצטרף ל'קניין ש"ס'?! מגיב הרב ראטה בנעימות. כשהוא מפרט בהרחבה; האמת הוא שבהתחלה, המבט על מסגרת 'קניין ש"ס' היה נראה לי כמשהו שמיועד לעילויים, אנשים בעלי כישרונות נדירים לזכור את כל הש"ס, כך שבאמת חשבתי שזה לא מיועד עבורי. אך בהמשך קלטתי והפנמתי, חלק גם בזכות השיחות והראיונות שהתפרסמו כסדר. שזה מיועד לכל איש יהודי הרוצה ומעוניין לזכות באמת לידיעת הש"ס.
"אכן, ממהר הוא ומדגיש, זה לא קורה כמשהו בדרך אגב או במקרה. כדי להצליח במסגרת שכזה דרוש רצינות מיוחדת בתוספת הרבה השקעה, אך בהחלט, זה מיועד ומתאים לכל אחד המעוניין".
- איך אתה מתכונן למבחנים החודשיים? מבקשים אנו לפרט את סדרי השינון והחזרות.
"הכל מתחיל בלימוד", מטעים הוא בחן. "ברוך השם עוד לפני שאני לומד את ה'דף' עם החברותא, אזי כבר כמה ימים קודם אני עובר לעצמי על הדף פעם-פעמיים, כה, אני קולט ומפנים את מהלך הגמרא ואת עיקרי הסוגיא, כה כשאנו לומדים ביחד את הדף, הרי בדרך כלל אנו זוכים להבין את הדף על בוריו בבהירות ברוב הבנה. לאחר מכן אני לומד שוב את הדף עם חברותא נוספת – דבר המשלים ומסייע במאוד לידיעת הדף.
"בהמשך, אני משתדל למחרת או לפחות עד השבת לסגור את השבוע. דהיינו בליל ששי או בששי ושבת לחזור ולשנן את כל הלימוד השבועי. לאחר מכן בימים האחרונים שלפני המבחן החודשי, אני מוסיף ועובר על הלימוד החודשי ביותר מהירות, כשאני עובר על הדפים לפעמים בצירוף עיון ב'תמצית הדף' לריענון הלימוד, לקראת היום המאושר בו אנו אוספים את פרי עמל הלימוד החודשי".
- האם אתה מתכונן למבחן המסכם על 120 הדפים?
"בוודאי", הוא משיב בפשטות. "הלוא כל הרעיון של ההצטרפות למסגרת מבחנים הוא להרוויח 'מחייב' לתוספת שינון וחזרות, המועיל להבנת וזיכרון הלימוד. בימים שלפני המבחן", משיב הרב ראטה, "אני מוסיף ועובר על הדפים די-במהירות. סופסוף מדובר על דפים שזכינו לחזור לפחות 5-6 בחודשים האחרונים, כשבפירוש מרגישים שהחזרה הנוספת מרעננת ומחדשת את השליטה בדפים אלו".
- איך אתה אכן מתכונן למבחנים הגדולים במסגרת 'קניין ש"ס'? מבקשים אנו לשמוע.
"בעיקרון כמו לפני המבחנים המסכמים. הרעיון הוא, די סמוך למבחן להקדיש זמן כפי הצורך, ולעבור במהירות על הדפים, דבר המחייה ומרענן את הדפים, עד שהדברים יעמדו מול העיניים, שאם ישאלך אדם אל תגמגמם לו, אלא תאמר לו מיד.
"אכן", הוא מדגיש "למשל, במבחן האחרון הייתי מאוד עסוק בתקופה שלפני המבחן, ולמעשה לא הצלחתי לחזור על כל החומר. אך אי"ה מקווה במבחנים הבאים כן להצליח לשנן את כל החומר הנבחן".
- איזה רעיון או טיפ תוכל לתת לחבריך הנבחנים או המצטרפים החדשים?
"אם כי כל אחד צריך לראות מה מתאים ותועלתי עבורו. אך אציין כמה נקודות שהועילו לי ומקווה שזה יביא תועלת לעוד לומדים. הראשון, להשקיע קצת בלימוד המשניות פרק או שניים מראש, הרבה פעמים, יש קושי בגמרא או במהלך הסוגיא המגיע בעיקר פשוט מחמת חוסר התמצאות במושגים הנלמדים, כשבקצת השקעה בלימוד המשניות מקבלים מושגים שמיקלים במאוד את כל לימוד הגמרא.
"נקודה נוספת שכדאי לכל אחד להבהיר לעצמו. לפעמים מרגישים שלומדים שיטחי מידי, שכן לפעמים לומדים דף שבסדרי עיון בישיבות ובכוללים מעיינים ועמלים בזה שבועות וחודשים, וכאן ביום אחד… וזהו. התשובה לכך פשוטה וברורה. כל דבר לגופו, כל אחד צריך לדעת לאיזה רמה של ידע והבנה הוא מצפה מעצמו להגיע בלימוד זה, ואז לבדוק אם אכן הגיע למטרה. אך בפירוש לא לנסות להשוות את זה ללימודי העיון.
"כה גם", מוסיף הרב ראטה בחיוך, "ישנם כאלה שמפחדים בכלל מהרעיון להתיישב ולהיבחן. להם אני אומר בראש; המציאות מראה שכמעט כל הנבחנים יש להם ציון יותר גבוה ממה שהם התכווננו לכך. נראה שאנשים לא מעריכים מספיק את עצמם", מסכם הוא בבת-שחוק. לצד זה, מוסיף הוא בלהט חסידי: "כל ספרי המוסר מלאים על חשיבות ונחיצות עניין ה'חשבון נפש', לעצור ולדעת איפה אנו אוחזים בחיים. מבחן, יש בזה קצת המעלה של ה'חשבון הנפש' שאחרי לימוד של חודש, מעיזים ונעצרים לרגע להסתכל במציאות, כמה מזה אנו יודעים. כך שלמעשה, זה לא כזה נורא, באם לא מצליחים"…
- מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית "קניין ש"ס"?
"לגבי 'קניין ש"ס', טכנית, איני יודע האם זה מעשי. כיוון שאוחזים כבר כמעט באזור האלף דף, אך מה שכן; כדאי במאוד כל אחד בלימוד שהוא לומד, להצטרף למסגרת מבחנים חודשית. זה משנה את כל הלימוד. זה מרים אותך לרמות שלא חלמת שאתה יכול להגיע אליהם. גם בהשקעה האישית שלך בשינון וחזרות, וגם בהבנת וידיעת הלימוד"…
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]