אליעזר (לייזר) רוט
שמחה גדולה שררה ביום שישי, חמישה עשר באב, במעונו של הנגיד הדגול רבי אהרן דרייזין. בתו של הרב דרייזין התארסה בשעה טובה ומוצלחת, שידוך נפלא, ענבי הגפן וענבי הגפן. שמחה עצומה לכל מי המכרים והידידים, שכן הכלה היא לא הראשונה בכיתה שמתארסת, ולמעשה היא בשידוכים כבר כמה וכמה שנים שבהן חוותה המשפחה הרבה עליות ומורדות, עד שהגיע ב"ה הרגע המיוחל, בסימן טוב ובמזל טוב.
כמובן שכמו תמיד כשסוגרים 'ווארט', כל הנוכחים מאושרים. על אחת כמה וכמה כשהשמחה באה אחרי כמה שנות ציפייה.
אבל הפעם הסתתר מאחורי הסיפור סוד גלוי שכולם יודעים עליו, ושמו 'מסכת סוכה…'. ההשקעה המיוחדת של אבי הכלה, רבי אהרן דרייזין, בלימוד מסכת סוכה, שמתחיל דווקא מיום חמישה עשר באב מדי שנה בשנה, היא ללא ספק זו שהביאה את הברכה המיוחדת. כי התורה הקדושה לא נשארת חייבת: "אורך ימים בימינה, ובשמאלה עושר וכבוד".
ואכן, לפני שבועות אחדים פרסמנו ב'לקראת שבת', שיחה מרתקת שקיימנו עם מגיד המישרים הנפלא הג"ר אליעזר יוטקובסקי שליט"א, שסיפר בין היתר על תוכנית מיוחדת שהוא עורך במסגרת ארגון 'תורתי', ללימוד מסכת 'סוכה' על ידי רבבות תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים, החל מחמישה עשר באב, ועד חג הסוכות.
הרב יוטקובסקי מספר גם, שהתוכנית יצאה לדרך בעת שביקר במעונו של הנגיד הגאון רבי אהרן דרייזין, מחבר הספרים הנפלאים "חסד לאברהם" על פרשיות השבוע, וחלופת מכתבים עם גדו"י, שניאות להרים תרומה נכבדה מאוד לצורך קידום פרויקט ייחודי ללימוד מסכת סוכה, פרויקט אותו הוא מממן מדי שנה, והפעם יחד עם הנגיד הנכבד הר"ר יוסף קורנרייך והנגיד הנכבד הר"ר דוד גרינברגר שליט"א.
במסגרת התוכנית, לומדים אלפים רבים החל מיום חמישה עשר בחודש אב, דף אחד ממסכת סוכה, לא כולל שבתות, וכך הם מסיימים את המסכת כולה בימי חול המועד של חג הסוכות.
בחורי הישיבות שמעוניינים ללמוד רק את המסכת הנלמדת בישיבתם, מרכזים את הלימוד לבין הזמנים.
המשתתפים בתוכנית נכנסים להגרלות על פרסים כספיים גדולים במיוחד, ובעיקר זוכים לסיים את מסכת סוכה בחג הסוכות, דבר שנותן להם הרגשה אחרת ושונה במיוחד בחג הסוכות.
באותה הזדמנות סיפר לנו הרב יוטקובסקי על סיפורו המיוחד של חבר נעוריו, שחזר לעסוק בתורה הקדושה אחרי שנים של ניתוק, וזאת הודות לקשר המיוחד שהיה לו עם מסכת סוכה, ושבה נתקל בביקור אקראי בבית כנסת בשכונת בורו פארק שבניו יורק.
אבל שאלה אחת נותרה בלתי פתורה: מה הוא הסיפור שקישר את הרב דרייזין עצמו אל הלימוד של מסכת סוכה באופן מיוחד? מדוע בחר הנגיד מקנדה לעודד דווקא את הלימוד במסכת זו מכל מסכתות הש"ס, ולמה דווקא בחמישה עשר באב???
ביקשנו מהרב יוטקובסקי שיקשר אותנו עם הרב דרייזין, ואכן לאחר כמה ניסיונות הצלחנו בכך, וירדנו לשורשו של הסיפור.
אבל לפני שנתחיל נציין רק שבתוך הדברים התברר לנו שלא על מסכת סוכה לבדה מתקיים הפרויקט המיוחד, אלא גם על מסכת פסחים, וזאת בבין הזמנים של חודש ניסן, כפי שנצטט בהמשך מפיו של הנגיד הרב דרייזין בעצמו.
"אם אנחנו מדברים על מסכת סוכה, אני רוצה לפתוח בסיפור מעניין שהיה לנו עם הרבי הקדוש מטאהש זכותו תגן עלינו", אומר הרב דרייזין בפתח השיחה.
"היה זה ביום הבר מצווה של בני בכורי, הרב יעקב הי"ו, לפני קרוב לשני עשורים. נכנסנו אל הרבי מטאהש כדי לבקש את ברכתו, והוא, שעוד היה אז בשיא כוחו, לא הסתפק בברכה בלבד. הוא ביקש מבני לתאר בפניו כיצד נראה סדר היום שלו, באיזו שעה הוא קם, כמה זמן לוקח לו להתארגן לתפילה, איפה הוא מתפלל, מתי הוא מגיע לחיידר וכו'.
"בתוך הדברים סיפר לו בני שהוא לומד באופן עצמאי את מסכת סוכה, כדי לסיים בבר המצווה שלו.
"הגיב הרבי בסיפוק ובקורת רוח מרובה ואמר לנו: 'לימוד מסכת סוכה הוא לימוד חשוב מאוד, המסכת כשמה כן היא, מסוככת ומגינה על העוסק בה מכל פגע רע'.
"אני לא יודע לומר בוודאות", מוסיף הרב דרייזין, "אבל ייתכן שהמשפט הזה ששמעתי אז מהרבי, נתן לי דחיפה להידבק דווקא במסכת סוכה.
"בכל אופן, זה היה שנה או שנתיים אחר כך, הגיע בין הזמנים, הבן שלי שכבר היה אז בן 14 או 15 היה לומד בקביעות עם החברותא שלו, שגם לו קראו יענקי, כמו לבן שלי.
"אני מאוד נהניתי מכך שהם לומדים בקביעות, וכדי לעודד אותם, החלטתי לאתגר אותם לסיים את כל מסכת סוכה עד חג הסוכות.
"עשיתי אז חשבון שזה יוצא בדיוק דף ליום, מחמישה עשר באב ועד אמצע חג הסוכות, אם אנחנו מורידים שבתות וימים טובים מהחשבון, שאז קשה יותר לשמור על סדר היום של ימות החול.
"הבטחתי להם מתנה יפה מאוד אם הם יעמדו ביעד, ולשמחתי הרבה הם אכן עמדו ביעד ותגמלתי אותם בהתאם.
"שנה אחר כך כבר צירפנו ליוזמה עוד כמה בחורים, ומהר מאוד זה הפך להיות נחלת הכלל אצלנו במוטנריאול. כל הישיבות בעיר מצטרפות למהלך, שש ישיבות, כולל בעלזא, סאטמאר, סקווירא, המתיבתא ועוד.
"למעשה לא כל הבחורים משתתפים, רק מי שרוצה, אבל הישיבות משתפות אתנו פעולה, וכך מסיימים מדי שנה כ-120 בחורים את מסכת סוכה כולה.
"אנחנו גם עושים סיום מאוד גדול ומכובד בבית שלי, ואליו מגיעים כל המסיימים יחד עם רבני הישיבות שבהן הם לומדים, כל ישיבה בוחרת נציג שיעשה את הסיום בשם תלמידיה וכן נציג שיישא דברים קצרים במעמד, וכך יש מעמד נפלא של אחדות בין כל הישיבות והקהילות, ואנחנו חוגגים סיום גדול ביחד.
"בדרך כלל היינו עושים את הסיום בחול המועד סוכות, אבל השנה אני מתכוון לחגוג את הסוכות בארץ הקודש בעז"ה יתברך, אז נעשה את הסיום אחרי סוכות, ויש בזה גם תועלת שיש יותר זמן, וממילא יותר בחורים ואברכים יוכלו לסיים את המסכת ולהשתתף בהגרלות וכו'".
הרב דרייזין מציין שבנו ר' יעקב, ממשיך ללמוד מדי שנה את מסכת סוכה, גם כיום, וגם אביו נוהג כמותו… "הוא יודע מצוין את המסכת, על בוריה, בלי עין הרע. אבל אני צריך עוד ללמוד… אני מסיים כל שנה את מסכת סוכה, אבל עדיין לא הגעתי לרמת הידע הנדרשת…".
**
"לפני שנים אחדות, הגיע לבקר אותי ידידי הגאון רבי אליעזר יוטקובסקי", מספר הרב דרייזין את הסיפור מזווית הראייה שלו…
"מי שמכיר את הרב יוטקובסקי אולי מבין על מה אני מדבר. הוא מתיישב מולי, ומסביר לי שאני חייב, אבל חייב לפתוח איזו תוכנית לימוד חדשה, להביא התחדשות לעולם התורה…
"נו… הוא יש לו ציפיות מאוד גבוהות, והרב יוטקובסקי הוא אחד שבעצמו עשה כמה וכמה מהפכות לא קטנות הן בתוכניות לימוד, הן בעזרה לפתרון מצוקת הדיור של הציבור החרדי, בתוכניות לילדים, עזרה לישיבות ומה לא…
"אמרתי לו שאני לא יודע מה זה אומר לייסד תוכנית חדשה… אני כבר יש לי תוכנית, ואם הוא מעוניין לקחת אותה ולהרחיב אותה גם לארץ הקודש אני מוכן לעזור בכך.
"כשאמרתי לו שאני רוצה שילמדו מסכת סוכה מחמישה עשר באב ועד חג הסוכות, הוא קפץ ממקומו בשמחה, ומאותו רגע הכל היסטוריה.
"התוכנית נכנסה בארץ הקודש, מ-120 בחורים במונטריאול זינק מספר הלומדים לכמה עשרות אלפים בלי עין הרע, ועוד היד נטויה בעזרת ה'.
"כמובן שהעלויות של תוכנית כזאת גם גבוהות הרבה יותר, ולכן צירפתי לעניין את ידידי, בני הדודים של הרב יוטקובסקי, הלא הם הרב יוסף קורנרייך והרב דודי גרינברגר שליט"א, שמאז הם שותפים מלאים איתי בכל הפעילות הזאת, וכך אנחנו ביחד עושים את זה, וזוכים להגדיל תורה ולהאדירה.
"כמובן שמסכת סוכה היא לא המסכת היחידה בש"ס, והרעיון שלי היה מלכתחילה לעודד את הבחורים ללמוד בימי בין הזמנים, ולכן הרחבנו את המפעל גם לחודש ניסן, אז לומדים רבבות את מסכת פסחים, כשהם יכולים לבחור איזה פרק שהם מעוניינים, ומסיימים פרק אחד או שניים מפרקי המסכת, באותה הדרך ואותו אופן לימוד שלומדים בחודשי אב – תשרי את מסכת סוכה".
הרב דרייזין מספר שהמסיימים זוכים, חוץ מהפרסים הכספיים, גם בתעודות יוצאות דופן שעליהן חתומים כל גדולי הדור.
"הרב יוטקובסקי דואג להחתים על התעודות הללו את כל גדולי הרבנים, ואני מביא גם כמה מגדולי הדור שזכיתי להיות מקורב אליהם, וכך מקבל כל נבחן תעודה יפהפייה, מעוצבת בחן ובהדר, ועליה מתנוססות החתימות של כל הגדולים וחשובי האדמו"רים, וזה כמובן חוץ מההגרלות והמתנות על אלפי השקלים, טיסה לראדין עם גדו"י ועוד.
"כמו כן אנחנו עושים בארץ גם מעמד סיום מרובה משתתפים, כ-1,200 איש מבין המסיימים היו בפעם האחרונה, היה מעמד מאוד מרשים של כבוד התורה, ובין היתר נערך שאלון עם 'קליקרים' על מסכת סוכה, כשבין העונים נכונה חולקו פרסים כספיים גדולים. הפרס הראשון והגדול ביותר היה על סך של עשרת אלפים שקלים, זכה בו אברך כולל, שעלה לבמה ובירך שהחיינו בשם ומלכות, כשהתבשר על הזכייה המשמחת".
אגב, מעניין לציין ששאלנו את הרב דרייזין, אם אחרי ההשקעה המרובה כל כך במסכת סוכה, הוא מרגיש אחרת בחג הסוכות, אבל הוא מסרב לענות לנו תשובה ישירה בעניין, מה שמלמד אותנו שאכן יש דברים בגו.
**
לסיום נביא לכאן סיפור אחד ששמענו מאת הרב דרייזין, אותו שמע מפי הרב יוטקובסקי, וממנו אפשר להסיק עד כמה גדול כוחה של הפעילות המדוברת.
"יום אחד הגיע הרב יוטקובסקי לישיבה בבני ברק, כדי לקדם את התוכנית של ארגון 'תורתי', שמטרתה לעודד את הבחורים ללמוד ולהיבחן על הדפים שלמדו 'שקלא וטריא'. התוכנית עובדת בישיבות רבות, פעם או פעמיים בשבוע מגיע בוחן מטעם הארגון, ובחורים נבחנים על הדפים שלמדו, כל אחד לפי ההספק שלו, ובאיזו מסכת שהוא בוחר להיבחן, כמובן בהסכמתה של הנהלת הישיבה הרוחנית.
"אותה ישיבה שבה אירע המעשה שעליו אנחנו מדברים, היתה ישיבה מאוד חלשה, וזאת בלשון המעטה. הישיבה עמדה לפני סגירה, זה היה סוף זמן, והיו דיונים מאוד מאוד רציניים סביב השאלה אם להמשיך עוד שנה, או לסגור את הישיבה ולפרק אותה עד היסוד.
"הרב יוטקובסקי נכנס לבית המדרש, אסף את הבחורים והציע להם ללמוד דפים ולהיבחן בעל פה. ומה הבחורים עשו? גיחכו. הם צחקו עליו, הם היו בחורים שהדבר האחרון שעניין אותם באותו רגע זה לצבור ידע של דפי גמרא.
"הוא עמד ודרש וסיפר סיפורים ועשה דרמה גדולה, אבל הוא הרגיש שזה לא פועל כלום. אף לא אחד מבחורי הישיבה נרתם לעניין.
"כשראה שכך הם פני הדברים, החליט הרב יוטקובסקי לפנות לבחור שעשה את עיקר הליצנות מדבריו. קראו לו מוישה ג.
"איך קוראים לך?", הוא שואל, "מוישה". "תגיד, למה אתה צוחק, אתה כל כך בטוח שאתה לא יכול ללמוד גמרא ולהיבחן? למה? אין לך שכל? אתה מסכן? תסביר לי למה אתה לא יכול???".
"ואז בא הרב יוטקובסקי והפיל פצצה: "אם אתה נבחן שקלא וטריא על הדף הראשון של מסכת קידושין אצל בוחן של 'תורתי', אתה מקבל 50 שקלים! דף אחד, 50 שקלים. מה אתה אומר?".
"הבחור מאוד התלהב. זאת ישיבה קטנה, בחורים צעירים, 50 שקל זה בהחלט לא סכום מבוטל אפילו לאדם מבוגר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנער צעיר.
"הוא למד את הדף הראשון של קידושין, נבחן אצל בוחן של 'תורתי' וידע מצוין. הוא קיבל את 50 השקלים שהובטחו לו, ובכך בעצם הסתיימה העסקה לשביעות רצונם של שני הצדדים.
"אבל אז קרה דבר מדהים! מוישה החליט ללמוד עוד דף אחד, ולאחריו עוד אחד. הדף הראשון נתן לו כל כך הרבה סיפוק שהוא לא הצליח להפסיק. הבחור הזה הגיע לחתונה שלו אחרי שנבחן יותר מ-800 דפים בעל פה!!!
"אבל זה עוד לא כל הסיפור", ממשיך הרב דרייזין, "החלק הכי חשוב בסיפור הזה הוא שאותו מוישה היה כל כך מאושר מההצלחה שלו, שהחברים שלו ראו והחליטו לנסות גם. הם התחילו ונבחנו דף ועוד דף, כל הישיבה נדבקה ב'חיידק' הזה. זה עבר מאחד לשני והישיבה עלתה על דרך המלך. מישיבה שעמדה לפני סגירה, היא הפכה לאחת הישיבות הטובות ביותר בבני ברק!
"אני שומע את זה גם מראשי הישיבות ומהבחורים שהשתתפו בעבר בתוכנית. הם כולם מספרים איך הלימוד של מסכת אחת, דוחף אותם לעוד ועוד מסכתות, סיומים וחזרות בעל פה. ופתאום הם כבר לא מכירים את עצמם, וזה חשוב יותר מהכל, כי לעזור לבחור לסיים מסכת זה דבר ענק, אבל לתת לו את החשק והרצון לסיים עוד ועוד מסכתות, זה הרבה יותר גדול וחשוב, ואני מודה לרב יוטקובסקי שנתן לי את הזכות לקחת חלק בפרויקט הנפלא הזה".
ניתן לדווח על הלימוד וכן להיבחן על הדף הנלמד, הן במערכת 'נדרים פלוס' בבתי הכנסת והן באמצעות מבחן טלפוני על ידי ארגון 'תורתי' – 0733-83-83-80.