יעקב א. לוסטיגמן
במהלך 'רב שיח' שהתקיים במסגרת כנס 'סדר הכנה' שע"י 'דרשו' בשנת תשע"ט, הציג המנחה הגאון רבי אליהו קלרמן שליט"א בפני הרבנים הגאונים שאלה שנוגעת לכל בחור העולה לישיבה גדולה: מה יעשו הבחורים לאחר שהורגלו עד כה לשמוע שיעורים ארוכים וללמוד ב'סדרים' קצרים יחסית, וכעת עליהם ללמוד 'סדרים' ארוכים, למרות שהם מרגישים שהם כבר יודעים היטב את הגמרא ואין להם סיבה לחזור עליה שוב ושוב.
על שאלה זו השיב הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק ראש ישיבת 'מאור התלמוד' בסיפור מעשה: "שבועיים לפני פטירתו של מרן הגר"ח גריינמן זצ"ל, נכנסתי אליו עם קבוצת בחורים וביקשתי ממנו שיחזור בפנינו פעם נוספת על המעשה ששמעתי ממנו בכמה הזדמנויות בעבר, אודות הלימוד שלו עם דודו מרן החזון איש זצ"ל.
"הגר"ח היה חלוש מאוד, בסוף ימיו כשגבר עליו החולי והדיבור היה קשה לו מאוד, ובכל זאת הוא נעתר וסיפר את הסיפור הזה במסירות נפש, בגלל הלימוד הגדול שאנחנו יכולים ללמוד מסיפור כזה.
"סיפר הגר"ח זצ"ל, שמכל מסכתות הש"ס הוא יודע את מסכת 'זבחים' בצורה הטובה ביותר. למה? כי בצעירותו הוא זכה ללמוד אותה עם דודו החזון איש. ואיך היה הלימוד? הם למדו קטע גמרא, והחזון איש שאל אותו: 'אתה יודע את הגמרא?', כשענה בחיוב אמר לו שהוא רוצה לשמוע אותו חוזר עליה בעל פה…
"הגר"ח עשה כדבריו, אבל החזון איש לא היה מרוצה. 'ניין, ניין, ניין', הוא אמר לו, 'לא כך, אני רוצה שתחזור על הגמרא כמו שצריך, עם כל הפרטים. 'הקומץ את המנחה' – הראה לו עם היד, והסביר לו כמעט כמו שמסבירים לילד קטן. הוא חזר על הגמרא בפרוטרוט, עם הקושיא, התירוץ, הדחייה לתירוץ, וכל פרט ופרט היה צריך להיאמר בבהירות גדולה. אם היה משהו מעורפל, החזון איש היה דורש ממנו לחזור שוב על הגמרא, ללמוד אותה היטב ואז לנסות לחזור עליה שוב בעל פה ובצורה הכי מפורטת שאפשר.
"כאשר סוף סוף הוא הצליח לחזור על כל הגמרא בבהירות גדולה כל כך שתשביע את רצון החזון איש, נענה הדוד הקדוש ואמר: 'יפה מאוד, עד כאן קיימת 'ושננתם'. ועכשיו אנחנו צריכים לעשות את ההמשך, כמו שאמרו חז"ל 'ושננתם – שיהיו דברי תורה מחודדים בפיך, שאם ישאלך אדם אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד'.
"'תגיד לי שוב את כל הגמרא'. הגר"ח חזר על הגמרא עוד שלוש או ארבע פעמים בעל פה בבהירות מלאה, ואז אמר לו החזון איש: 'יפה, עכשיו הגעת למצב של 'אל תגמגם', ועדיין אנחנו צריכים להגיע למצב של 'אמור לו'… תחזור שוב על הגמרא. אחרי הפעם השמינית דרש החזון איש להגיע עכשיו למצב של 'אמור לו מיד'.
"וכך פעם אחר פעם, עד שחזרו על כל קטע לפחות עשר פעמים, והוא תיאר אותו בעל פה בפרוטרוט ובבהירות גדולה. אחרי עשר חזרות כאלו מושלמות בעל פה, כבר הגיע למצב של 'אמור לו מיד', ואפשר היה להמשיך לקטע הגמרא הבא…
"הוסיף הגר"ח גריינמן זצ"ל, שהוא עצמו עם הילדים שלו אינו מצליח לחזור ככה עשר פעמים כמו שעשה אתו החזו"א, אבל לפחות כמה פעמים הוא כן עושה אתם, ולא מוותר עד שהם יודעים את הגמרא בבהירות מוחלטת לפני שממשיכים ללמוד הלאה.
"כמובן שעם החזון איש, זה כלל אחרי הגמרא גם את רש"י ואת התוס', וכל דבר הוא היה צריך לדעת בצורה ברורה ובהירה, לחזור על זה שוב ושוב בלי שום ויתורים והנחות.