הרה"ח אהרן כהן
לפעמים מה שנחקק בזיכרון ובלב באופן מוחשי וחי, אלו המילים והמשפטים בתחילת הריאיון והשיחה המחכימה. כך היה גם השבוע בשיחה עם הרב אברהם ישעיה טרופר, מחשובי חברי מסגרת 'קניין ש"ס' בעיר בני ברק. אחרי שבקשתיו להתראיין לתועלת זיכוי הרבים בידיעת התורה, הפטיר לי בחן ובנעימות בתשובה; "עם כל ההסברים המשכנעים והצודקים, הסיבה הראשונה, למה אני לא יכול להתחמק, היא הסיבה הפשוטה; הכרת הטוב העצומה שיש לי לארגון 'דרשו', כשבוודאי כשמצטרף לזה הנימוק האמיתי, על התועלת שזה יביא לאחרים, לכן על אף אי הנעימות להיחשף ברבים, אשתף בשמחה בסדרי השינון והחזרות לידיעת הש"ס".
- מתי התחלת ולמה?
"היה זה אחרי החתונה, בהיותי אברך צעיר", חוזר ר' אברהם ישעי' שמונה עשרה שנה אחורה. "בסדר ה'דף היומי' אחזו אז בלימוד מסכת חולין, ולחלל העולם הפציע ארגון 'דרשו' המוכר לי עוד מימי בישיבה, בתכנית חדשה של מסגרת מבחנים לידיעת הלימוד. עם פרסום העניין, קלטתי שיש כאן מסגרת שדרכה אוכל לעבור ולרכוש ידיעה בש"ס, וכך ברוך השם הצטרפתי.
"מטבע הדברים", משתף הרב טרופר, "לכל אברך יש זמנים של טרדות, עיסוקים, זמני שמחה וכדומה, אך המסגרת החודשית של מבחן בכל חודש, ביחד עם תחושת הסיפוק שלאחר כל מבחן, גרמה לי להמשיך ולא להרפות בכל המצבים והזמנים. רק מי שנבחן", מנסה הרב טרופר לבטא את הרגשתו; "מבין ויודע איזה תחושת סיפוק מרגישים בגמר מילוי מבחן, כשרואים ונוכחים לדעת שכן ברוך השם, אני שולט בכל הלימוד החודשי!".
- מתי החלטתם להצטרף למסגרת 'קניין ש"ס'?
"עם האוכל בא התיאבון", מתחייך הרב טרופר. היה זה בתחילת המחזור החדש ב'דף היומי', כש'דרשו' פרסמו על הקמת המסגרת הייחודית, כנהנה מהמסגרת החודשית, מיד מיהרתי להצטרף למסגרת החדשה, אך למעשה", משתף הוא בגלוי, "במציאות בשטח לא ממש הצלחתי לעמוד בתנאי המסגרת, עד שאיבדתי את זכותי להמשיך ולהיבחן כחבר במסגרת 'קנין ש"ס'.
"ואז קלטתי", הוא מרחיב בקול, "שכדי להצליח צריך הרבה יותר להשקיע בחזרות. וברוך השם וזה העיקר, למרות הנ"ל לא התייאשתי, כשכל העת המשיכה לפעם בי השאיפה והכמיהה היהודית לדעת את הש"ס, עד שהגיע המחזור הבא, שאז אכן היה ברור לי שהפעם אני מצטרף שוב להיבחן, ואכן ברוב סייעתא דשמיא, במחזור הקודם כבר זכיתי להשתתף ולהיבחן".
- איך אתה מתכונן למבחנים החודשיים? – בקשנו לשמוע את סדרי השינון והחזרות.
"הכל מתחיל מהבסיס, היינו בתחילה הלימוד היומי בהבנה ובבהירות, בהמשך, לקראת סוף החודש, דהיינו ביומיים האחרונים לפני המבחן אני חוזר על כל הלימוד החודשי, בפרט בלילה האחרון וביום המבחן עצמו". לפליאתי על ההספק הרב, מציין הוא, שבביתו יודעים שבימים הללו לפני המבחן 'אין עם מי לדבר' הכל תפוס וממוקד לזכות לדעת את כל הלימוד החודשי עד העמידה בכור המבחן בהצלחה.
- האם אתה מתכונן למבחן המסכם? ואיך?
"ברור! חוזרים על המאה ועשרים דף", הוא עונה, כשהוא מפליט באי הבנה; "איך אפשר לדעת בלי חזרה?! אם כי", הוא מוסיף הסתייגות, "אף שאמנם לא תמיד אני מספיק לחזור על כל המאה ועשרים דף, אך תמיד אני משתדל לחזור על כמה שיותר דפים".
- בבסיס, איך אתה מתכונן למבחני 'קניין ש"ס'?
"כל ימיו בעמוד והחזר קאי", מגיב הוא בחיוך. "עם התקרבות המבחן ובפרט בחודש לפני המבחן, אני עובר ובודק מה המסכתות שאני זוכר פחות, ועליהן אני עושה חזרה מהירה".
- וככה אפשר להצליח גם כשמדובר במבחנים הגדולים של אלף דף ויותר?
"אכן אני לא מצליח לחזור על כל האלף דף לפני כל מבחן, אך לכן צריך להזכיר ולהדגיש יותר, שהעיקר תלוי בלימוד הראשוני". לבקשתנו הוא מפרט בבהירות את הסדר;
"לפני הכל, צריך ללמוד בצורה יסודית את הדף היומי, גמרא רש"י תוס', עד שמבינים היטב את הלימוד, וכך זה נשאר בזיכרון לטווח ארוך יותר.
"בסיום כל לימוד אני מסכם בקצרה מה למדתי היום. כשמפעם לפעם אני משחזר בראש בקצרה מה למדתי בדפים בתקופה האחרונה, וכך בודק את עצמי האם אני זוכר כל דף, וגם מרוויח סוג של חזרה מהירה. כמובן, כשאני מוצא את עצמי עם דף שאני לא זוכר בדיוק, אז אני פותח את הגמרא, עובר ומעיין בפנים, וכך מרענן את זה בזיכרון.
"כך גם בהמשך, מדי סיום מסכת אני משחזר שוב ושוב בדרך או בכל מקום, במהירות, דף אחרי דף באותה מסכת, עד שאני מרגיש, שמסכת זו נחקקה אצלי בזיכרון, שקניתי אותה".
בעניין זה מציין הוא מה ששמע מהגאון רבי יהודה עדס שליט"א, ששאל את מרן הרב אלישיב זצוק"ל מה הסגולה לזכור, ענה לו הרב אלישיב: אם מחפשים סגולה, אז הסגולה היא לחזור. שאל אותו הרב הדס: "משמע, שזו לא העצה הפשוטה לזכור אלא רק סגולה", ענה לו הרב אלישיב: "העצה הפשוטה היא לא להסיח דעת". "נראה לי", הוא משלים בחן, "שלעבור בראש דף-אחרי-דף נכלל בהגדרות אלו גם חזרה וגם שלא להסיח את הדעת".
- מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית "קניין ש"ס"?
"כל אחד צריך שתהיה לו מטרה ברורה, שאותה הוא שואף לבצע", משיב הוא בלהב. "כל אחד לפי רמתו ודרגתו צריך לחשוב ולבחור לעצמו איזה יעד שהוא רוצה להגיע אליו. כשלצד זה צריך גם תכנית סדורה איך להגשים את השאיפה. הרי, אי אפשר לנסוע למקום כשאין יעד ברור שאליו מתכוונים להגיע, וללא תכנית איך נוסעים.
"כה גם", מסיים הוא בלהט כובש, "בלימוד התורה צריך שיהיה יעד ברור לצד תכנית מוגדרת ומתוכננת, הכוללת גם 'מחייב' שהוא בעצם 'מזכה'. כשברור", הוא מסיים מאושר, "שאם יש שאיפה לדעת את כל הש"ס, ומבינים כבר שצריך תכנית עם מחייב – 'קניין ש"ס' זוהי הדרך הישרה!"…
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]