שאלה: האם יש חיוב לקנות חלב שידוע שבא מפרות שאוכלות חציר כשר, או שזה רק לכתחילה או הידור; האם באמת פרה שאכלה ספיחים החלב שלה אסור, ומה הדין בספיחין שלאחר זמן הביעור.
תשובה: בנדון החלב מפרות שאוכלות ספיחים שנעבדו בארץ הקודש בעבירה רח"ל, דנו גדולי הדורות אם החלב נאסר, וכפי שכתבו הפוסקים בהלכות פסח להחמיר לא לשתות חלב מבהמות שאכלו חמץ. ובוודאי לא באנו להכריע בנדון שמסור לגדולי ישראל, רק נבאר בתמצית את סוד השאלה והדרך הראויה ללכת בה.
נדון זה נפתח בשו"ע סי' ס' ברמ"א, בפרה שאכלה איסורים בשרה אסור וכתבו הפוסקים שגם חלבה אסור, והאריכו גדולי הפוסקים לדון אם זה רק באיסור הנאה או גם באיסורי אכילה, יעויין ש"ך ופליתי שם, והפמ"ג שם ביאר היטב כמה דעות בראשונים, ויש אומרים שלכתחילה אסור לשתות את החלב, ולאחר הביעור שהספיחים אסורים בהנאה הדבר חמור יותר כמובן, ובמשך הדורות סמכו על דעות הקדמונים המקילים מכיוון שהיתה שעת הדחק שהיה קשה להשיג חלב כשר, אבל ודאי שכאשר ניתן להשיג חלב כשר ללא חשש ספיחים יש להדר אחריו ולא שביק התירא ואכיל איסורא.
ועוד מובא ע"י העוסקים בעניין, שיש שדות גדולות מאד שמתחללות בשמיטה רח"ל לצורך החלב לשתייה, וככל שיגבר הביקוש של יראי השי"ת לחלב כשר יטרחו ויביאו חציר מחו"ל, לכן גם מי שלא יכול להשיג את כל מוצרי החלב ממקום שאין בו ספיחים, מ"מ כל מה שיכול להשיג חלב כשר יש בו מעלה. וכפי שנתברר, חלב עמיד שבהכשר העדה החרדית בא ממקום כשר, וכמו כן יש בריכוזים של שומרי מצוות מכירות חלב כשר ללא ספיחים, וכל אחד ואחד שמחזק אותם הרי הוא מצטרף למקדשי השם יתברך, ויהי רצון שע"י השתדלות שנטרח אחר חלב כשר יתן השי"ת באפשרות מספקי החלב להביא לכלל הציבור מוצרי חלב ללא ספיחים.
וא"א שלא לציין שממש בימים אלו נפלה שרפה גדולה במאגרי חציר של עוברי עבירה והוכרחו להביא חציר מחו"ל ללא חשש ספיחים, וכשרואים השגחה פרטית עין בעין מתחזקת האמונה והעמדת הדת על תילה, ויה"ר שנזכה להיוושע בתשועת עולמים במהרה בימינו אמן.