שאלה: כתובה שהודפסה בעיצוב נאה ונמכרה להרבה חתנים בני תורה, ויש בה שתי סיבות לפסול, האחד שבנוסח הכתובה כתוב אנא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס, ונשמט בטעות תיבת "ואיזון", וכן העירני ידידי הגר"ד שכטר שליט"א שיש הלכה בסיום הכתובה שלא ישאר רווח יותר משורה לפני חתימת העדים, ובכתובות הנהוגות מקפידים שסיום הכתובה במילים "הכל שריר וקיים" יסתיים בסוף השורה, כדי שלא יהיה שורה רווח לפני החתימות ועוד חצי שורה אחר הכל שריר וקיים, ובכתובה זו מסתיים הכל שריר וקיים באמצע השורה, האם צריך להחליף את הכתובה, והאם בשעה מאוחרת בלילה כי להינצל מאיסור ייחוד עם אשתו בלי כתובה אפשר לתקן לבד ולהוסיף בכתב יד את המילה "ואיזון" ולהוסיף קשקוש בסוף הכתובה שלא יוכלו להוסיף בה תנאים לפני החתימות.
תשובה: הדבר חמור מאוד שקונים כתובה מכל המזדמן, וחשוב לדעת שכתובה לא קונים במכולת ולא בחנות ספרים אלא במקום שיש הכשר של רב או בית הוראה מוסמך שעל פניו נדפסה הכתובה, וכפי שביררתי הכתובה המוטעית נאספה מן החנויות , וכל מי שקנה בתקופה האחרונה יבדוק אם כתובתו כשרה, ואם מסתיים הכל שריר וקיים בסוף שורה.
ולגוף הנידון כתובה שנשמט ממנה המילה "ואיזון" כתב הנחלת שבעה סי' י"ב שהיא פסולה, דאף שהבעל מתחייב מזונות בתנאי ב"ד יש לחוש שיסברו שקידש אותה בתנאי שאינו חייב מזונות, ולא מועיל להוסיף דברים בכתב יד רק אם יקיימו בסוף הכתובה את התוספת ע"י העדים, וכן שהשאירו רווח בסוף הכתובה לא מועיל לקשקש לפני חתימות העדים כמבואר פרטי הדינים בחו"מ סי' מ"ד, ויש בזה כמה צדדים שניתבררו עם גדולי הדיינים שליט"א לאיסור ולהיתר ואין כאן מקום להאריך ובוודאי שיש להקפיד לעשות לכתחילה על צד הכשר בלי שום פקפוק.