שאלה: יש לדון ביהודי מומר רח"ל שיש לו תפקיד חשוב בניהול המדינה, שהשתתף בשבע ברכות, האם יש לו דין של פנים חדשות כיון שיש התרגשות ציבורית בהופעתו, או שמומר אינו יכול להיות פנים חדשות.
תשובה: הנה נחלקו הראשונים בדין פנים חדשות אם הוא משום שלא שמעו את הברכות וחייבים לברך להם, או משום ריבוי שמחה. ואם הכוונה מצד הברכות נראה פשוט שמומר שאינו מברך אינו בכלל זה, ולהצד דריבוי שמחה, הנה הריטב"א בכתובות דף ח. כתב שאשה אפילו חשובה אינה נחשבת פנים חדשות, שאין פנים חדשות אלא למי שמצטרף לעשרה של ברכת חתנים, וכבר הכריע מו"ר הגרמ"ש קליין שליט"א בספרו שאלת משה (סי' ב') דאין מומר מצטרף למניין, והוכיח מהרמב"ם בתשובה שגם מי שדינו כתינוק שנשבה לא מצטרף למניין, שהרמב"ם מדמה את זה למי שאינו מודה בעירוב שלא מועיל בו עירוב חצירות.
לכן נראה שאינו עולה לפנים חדשות.
וכששאלתי את ידידי תלמיד חכם אחד שליט"א שאלה זו, השיב עד שאתה שואל על שבע ברכות יש לשאול אם אפשר לברך שהשמחה במעונו בנוכחות מומר שמחלל שבת ועובר עבירות חמורות בשאט נפש, ועליו נאמר (תהילים קל"ט) 'הלא משנאיך ה' אשנא בתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי', ובעת כתיבת הדברים פתחתי ספר תהלים ונפתח לי בפרק נ' בפסוק 'ולרשע אמר אלקים מה לך לספר חוקי ותשא בריתי עלי פיך'.
ויה"ר שבמהרה ישובו כל פורקי עול בתשובה שלמה לעשות רצון אבינו שבשמים.