אליעזר (לייזר) רוט
מי שחי בעולם הישיבות יודע שתקופת הקיץ היא תקופה מאתגרת מאוד עבור בחורי החמד. דווקא בתקופה הזאת, הטלפונים במוקד ה'גישמאק' של ארגון 'אחינו', זרוע החיזוק של 'דרשו', לא מפסיקים לצלצל.
"זה לא חדש עבורנו", מספר הרה"ג ר' הלל קורפו, המשמש כיועץ ומלווה במוקד הגישמאק. "רבים מהבחורים מרגישים תחושה של ריקנות וחוסר סיפוק, דווקא בגלל שאווירת הלימוד נחלשת מעט. ומה עושה בחור כשהוא רוצה להשתפר? פותח גמרא ומנסה ללמוד, אבל אז מגיע חוסר החשק ומכה בו בעוצמה. הוא לא מסוגל ליהנות מהלימוד, ומכאן הדרך לפנייה אל מוקד הגישמאק – קצרה למדי".
- מה הגיל הממוצע של המתקשרים אל מוקד ה'גישמאק', בחורים מישיבה קטנה או ישיבה גדולה?
"האמת שאין לזה גיל מוגדר", הוא מסביר, "תתפלא לשמוע שלא פעם מתקשרים אלינו גם אברכים ואפילו בעלי בתים מבוגרים. לא מזמן התקשר פנסיונר, שסיפר שבמשך שנים הוא מספר לעצמו סיפורים שביום שבו הוא יצא לפנסיה הוא ישב ללמוד, והנה הגיע היום המיוחל, הוא קם מוקדם, הלך לבית המדרש, התפלל, ולאחר התפילה פתח גמרא והתחיל ללמוד. הבעיה שבתוך זמן קצר מאוד הוא גילה שבעצם הוא לא מצליח ללמוד, אין לו חשק, אין לו רצון, הוא מבין מה כתוב בגמרא, אבל אין לו שום הרגשה של סיפוק ושמחה בלימוד…
"מתקשרים לפעמים גם ילדים צעירים מאוד, אבל אכן רוב הפונים הם בחורים מישיבה קטנה ומישיבה גדולה".
- איך מתחילה שיחה כזאת? הבחור מתקשר ואומר לך אני לא אוהב ללמוד, תציל אותי מעצמי???
"כן. ממש כך. מתקשר פונה חדש, אפשר לשמוע לפי ההיסוס שלו שהוא פעם ראשונה מתקשר אלינו, והוא אומר לך "אני לא מצליח להנות מהלימוד, אין לי גישמאק, שמעתי שיש לכם דרך לעזור ואני רוצה להיעזר בכם".
- ואיך אתה עוזר לו?
בשלב הראשון אנחנו מתחילים לגשש בעדינות ולמצוא איפה הבעיה. מתי הוא חווה את תחושת חוסר הסיפוק, איך הוא לומד, עם רש"י או בלי? בגמרא רגילה או בגמרא עם הסברים צמודים, הוא יודע בכלל מה המטרה שלשמה הגמרא שואלת כל כך הרבה שאלות או שהוא סתם יושב כמו תוכי ומנסה להבין שורה אחרי שורה בלי לראות את המטרה הכוללת שאליה אנחנו מנסים לחתור בלימוד הסוגיא הספציפית הזאת.
אחת השאלות הראשונות שאנחנו שואלים את הפונים היא "האם הרגשת בעבר טעם בלימוד הגמרא", ברוב רובם של המקרים התשובה היא חיובית, נכון שלחלק מהפונים לוקח קצת זמן להיזכר באותו רגע שבו הם כן הרגישו הנאה וסיפוק גדול מהלימוד, אבל בסופו של דבר הם נזכרים.
"אנחנו משתמשים באותו זיכרון כדי לנסות ולאפיין את הבעיה הנוכחית, במה היה שונה הלימוד שלמדת אז מהלימוד שאתה לומד היום, למה אז כן נהנית והיום אתה לא נהנה, אבל זה גם נותן זריקת מוטיבציה, כשהפונה נזכר כמה נחמד היה לו להרגיש את תחושת המתיקות הנפלאה הזאת, הוא מקבל תוספת חשק ורצון להרגיש את הגישמאק הזה פעם נוספת".
"מי שמבין שהגמרא מנסה לברר כאן את צדדי הספק שלה בפירוש המשנה, יכול להיות ממוקד, הוא מבין את הקשר שיש בין התשובה לשאלה הקודמת לבין השאלה שבאה אחריה, וכשהוא משלים את המהלך הוא מרגיש סיפוק. אבל מי שבכלל לא מחובר לעניין ולא יודע למה הגמרא שואלת דווקא את השאלה הזאת ולא שאלה אחרת, באמת אין זה פלא שהוא יוצא בלךי סיפוק.
"כך אנחנו ממשיכים, מאפיינים את הבעיה, מנסים לבודד את הקשיים השונים, זה בעצם תהליך שמי שמנהל אותו הוא הפונה עצמו. הרי אני לא יודע איך הוא לומד ומה הוא עושה, אני רק מכוון אותו והוא זה שעונה על כל השאלות. במקרים רבים, בסיומה של שיחה כזאת, הפונה עצמו כבר מבין איפה הבעיה, ואנחנו רק צריכים לעזור לו למצוא את הדרך לפתור אותה".
מה היא העצה שאתם נותנים בסופו של דבר לפונה, איך באמת הוא יכול להתחיל ולהרגיש טעם של מתיקות והנאה בלימוד הגמרא?
"אין תשובה אחידה לכולם, והאמת שאין תשובות בכלל. אנחנו לא נמצאים כאן כדי לתת לפונים איזשהו 'שיקוי קסם', שהם שותים אותו פעם אחת, ומאז והלאה הם פשוט מתחילים ליהנות מהלימוד.
"מה שאנחנו עושים זאת פתיחת עיניים. אנחנו גורמים להם להסתכל על זה בצורה שונה, בצורה יותר מפוקחת ויותר מציאותית, ללמוד את הגמרא בדרך שתגרום להם להרגיש סיפוק והנאה. בחוברת 'תורת הגישמאק' שהודפסה על ידי המוקד שלנו יש שלל עצות של הדרכה והכוונה איך למצוא הנאה בלימוד, כמובן שלא כל העצות עוזרות לכל אחד, אבל הרעיון המרכזי הוא להתחיל להתבונן בעניין, להיות ערני, לבדוק מה גורם לך הנאה בלימוד ומה לא. מתי אתה יותר נהנה? כשאתה יותר ברור, כשהכל מסוכם לך בצורה מסודרת בראש.
"אם הבחור מדווח שהכל מבולבל אצלו והוא לא יוצא עם משהו ברור ביד, אני ממליץ לו לשבת כל פעם אחרי השיעור ולכתוב את כל השיטות העיקריות במחברת, שיהיה לו סדר בדברים, וכן על זה הדרך".
- איך שינוי כיוון חשיבה ו'פקיחת עיניים' יכולים לחולל שינוי בתפיסה, אתם יכולים לתת לנו דוגמאות?
"יש דוגמה מצוינת בקונטרס 'תורת הגישמאק': מעשה בחונך שלמד עם חניך, וראה שהוא אינו יודע לקרוא כתב רש"י. ניסה ללמד אותו, והתלמיד השיב שהוא ניסה בעבר כבר כמה פעמים ללמוד את האותיות של כתב רש"י ולא הצליח. זה מבלבל אותו ומתערבב לו מול העיניים. אין סיכוי שהוא ידע לקרוא כתב רש"י…
"הלך החונך, והכין לוח של כל האותיות של כתב רש"י מול הכתב הרגיל והמרובע שאנחנו מכירים כ'כתב דפוס'.
"הוא מצא דבר נפלא, מבין כל ה-27 אותיות, שהן כ"ב האותיות מ'אלף' ועד 'תיו' כולל האותיות הסופיות ם-ן-ץ-ף-ך, הוא גילה שכל האותיות ממש דומות, למעט שבע אותיות בלבד. רק שבע אותיות הן שונות… נו… ללמוד שבע אותיות אתה לא מסוגל? כמובן שהבחור נענה לאתגר, ובתוך שעות אחדות הוא ידע לקרוא כתב רש"י בצורה שוטפת.
"זאת דוגמה לשינוי תפיסה שיכול לחולל שינוי עצום ביכולת הלימודית, בתוך זמן קצר מאוד. ויש עוד הרבה מאוד דוגמאות כאלו, כי בחלק גדול מהמקרים, הקושי להבין או להנות מהלימוד הוא קושי פסיכולוגי שמתבסס על חוויות קשות מהעבר, אכזבות ותחושות שליליות שנקשרות בלימוד ומכבידות על הלומד לאורך שנים, ועל היכולת שלו לפקוח את העיניים ולמצוא את המתיקות הנפלאה שיש בלימוד".
- אתם מקבלים משוב לאורך זמן? הבחורים מתקשרים לאחר מכן לספר לכם אם הם הצליחו למצוא טעם בלימוד או לא?
"בדרך כלל אחרי כל שיחה אנחנו מבקשים מהפונה שיעדכן אותנו אם זה הצליח או לא, כי אנחנו רוצים להחכים מהניסיון ולאגור יותר ויותר מידע שיאפשר לנו לחדד את הטעון חידוד ולשפר את הטעון שיפור, כדי שהשיטה הזאת באמת תביא תועלת גדולה עוד יותר.
"כמובן שלא כולם חוזרים אלינו עם תשובות, אבל הרבה מאוד כן חוזרים ומדווחים אם זה הצליח או לא. אי אפשר לומר שכל מי שפנה אלינו זכה מיד להרגיש מתיקות עצומה בלימוד, למרות שהיו גם מקרים כאלו, אבל בדרך כלל זה תהליך שלוקח קצת זמן ולא מניב באופן מיידי את התועלת המקסימלית.
"יש כאלו שמתקשרים אחרי כמה חודשים, מדווחים על שיפור גדול ורוצים להתקדם שלב נוסף. יש גם כאלו שמתקשרים כל שבוע, ושאנחנו מלווים אותם בקביעות, ויש כאלו שפונים אלינו שוב אחרי כמה שנים, כשהם מתחתנים וכדו'. אחד הפונים התקשר אלינו יום אחד וסיפר שהוא קיבל סמיכה להוראה, הוא פנה לעזרתנו כשהיה בעיצומם של הלימודים ודיווח על חוסר חשק וחוסר יכולת להמשיך, דיברנו אתו, נתנו לו כמה טיפים שהעלו אותו בחזרה על דרך המלך, וביום שבו הוא קיבל סמיכה להוראה, הוא התקשר אלינו נרגש, והודה לנו מכל הלב, לדבריו, אם לא העזרה שהגשנו לו ברגע שבו הוא היה זקוק לה כל כך, הוא לא היה מצליח להגיע עד כה".
(מוקד 'גישמאק' של אחינו פועל מדי ערב בין השעות 7.30-10.30 1-800-20-18-17)