אליעזר (לייזר) רוט
חג מתן תורה שכבר מגיע מביא אותנו להתייחס אל נושא חשוב ביותר שכבר קצר הצלחות רבות והישגים מדהימים, וזה פרויקט ה'גישמאק בלימוד', של ארגון 'אחינו'. שוחחנו עם המנהל החדש של 'מוקד' הגישמאק' של ארגון 'אחינו', הרב שלמה אופנהיים, וביקשנו לשמוע מעט על הרעיון שמאחורי הקמת 'מוקד הגישמאק', היעדים שלו, וגם איך עושים זאת בפועל.
"ארגון אחינו מפעיל כמה שנים רבות בהצלחה גדולה את 'מוקד הישיבה' המסייע ומכוון את בני הישיבות בדרכם לעלות מעלה מעלה בדרכי התורה והחסידות. מתוך הפעילות במוקד זה עלה העניין בצורה בולטת שכל מי שאינו נהנה בלימוד התורה, פורחים אצלו בעיות כל הזמן.
נכון שיש בעיות ממגוון רחב מאוד שבחורים מתמודדים איתן. יש בחורים שיש להם בעיות עם התמדה, יש כאלו שמתמודדים עם בעיות מול ההורים או החברים, עם חוסר תקשורת בתוך המשפחה או עם חוסר אמון באנשי הצוות החינוכי בישיבה. כל הנושאים האלו הם חשובים מאוד.
"אבל מתוך העבודה בשטח, הנהלת 'אחינו' שמה לב שמתחת לכל הבעיות שוכן חוסר סיפוק. למה בחור לא מסתדר עם הצוות החינוכי בישיבה? כי הוא עושה בעיות. ולמה הוא עושה בעיות? כי הוא לא לומד.
"למה הוא לא לומד?
"כי הוא לא מרגיש שהלימוד עושה לו טוב!!!
"אפילו ניסיונות שלכאורה אינם תוצאה של בעיה בלימוד, כמו בעיות חברתיות וכד', מושפעים מרמת ההנאה של הבחור מהלימוד. כשבחור נהנה מהלימוד ואוהב ללמוד, כל ההתמודדויות שלו נראות אחרת ונמצאות במקום גבוה הרבה יותר. הוא יוצא להתמודדויות האלו מתוך בסיס חיובי יותר. החוויה הלימודית היא חיובית אצלו. לא הכל רע לו בחיים. הוא לא מרגיש חסר תועלת ומיותר בעולם הזה. הוא מרגיש נפלא, טוב לו ללמוד, התורה משמשת לו כמפלט מכל הבעיות האחרות, וממילא כשהוא מתמודד עם הבעיות הוא עושה את זה עם גישה חיובית ושמחה, מה שבדרך כלל עוזר לפתור אותן בצורה טובה יותר".
"לשם כך גויסו כבר לפני מספר שנים אברכים יראי שמים, שיש להם ניסיון רב עם בחורי ישיבות, ושהם עצמם זוכים להרגיש טעם של מתיקות אמיתית בלימוד הגמרא. כמובן שכדי להשפיע על אחרים, אי אפשר לדבר רק מן השפה ולחוץ. זה צריך לבוא מהנימים הדקים שבלב ומהמחשבות והרגשות העמוקים ביותר של המשפיע, כדי שיהיה בגדר של 'דברים היוצאים מן הלב', שכידוע גם 'נכנסים אל הלב'".
- ואיך באמת אתם עושים את זה בפועל?
"כל מקרה לגופו. יש בחור שחוסר ההנאה שלו נובעת מחוסר הערכה לתורה. הוא לא כל כך מבין למה זה חשוב ללמוד. יש בחור, וזה המקרה הקלאסי והנפוץ ביותר, שבעצם מבין את החשיבות של הלימוד עצמו, אבל הוא לא מצליח להתחבר לזה. הוא לא מבין למה זה כל כך מעניין וחשוב מה יהיה הדין של השור שנגח את הפרה, אם הפעם האחרונה שהוא ראה פרה זה היה בטיול השנתי שלו למושב קוממיות כשהיה בכתה ו', והשוורים היו בכלל בלי קרניים שם ברפת. הוא לא מבין מה הגמרא רוצה ממנו ואיך זה קשור אליו.
"ויש הרבה מאוד מקרים של בחורים שפשוט לא מצליחים למצוא את המקום שלהם. הם לא מצליחים אף פעם לשאול שאלה טובה או לענות תירוץ מיוחד, הם בעיקר מרגישים כישלונות רציפים ומתמשכים, ולכן הם לא אוהבים ללמוד. כל מקרה כזה מצריך מענה שונה לחלוטין, לכל בחור יש את האופי שלו, את סגנון המחשבה שלו, את רמת הידע שלו, ולכן כל אחד צריך מענה שונה וייחודי". "כל בחור שרוצה להצליח, צריך לעבור תהליך. אנחנו נותנים רק כיוונים, את העבודה בפועל צריך הבחור עצמו לעשות, ואם הוא מעוניין אנחנו שמחים לסייע לו בכך, אבל בסופו של דבר אתה לא יכול להכריח בחור לאהוב את הלימוד, אתה יכול לעזור לו למצוא דרכים להטעים ולהמתיק את הלימוד, עד שיגיע בעזרת ה' לדרגה של אהבת תורה אמיתית, שהפסוק 'כל חפציך לא ישוו בה', יהיה מוחשי בעיניו".
- מה התגובות שאתם מקבלים מבחורי הישיבות ומאנשי הצוותים החינוכיים?
"התגובות מאוד חמות ונלהבות, אבל זה לא מפתיע אותנו. 'אחינו' בעצם כבר עושה את זה בתוך 'מוקד הישיבה' הקיים כבר שנים, ועכשיו רק מיקדנו יותר את הטיפול בנושא הזה כך שהבחורים מכירים אותנו ואת הפעילות שלנו, ובוודאי שראשי הישיבות והמשגיחים יודעים ומעריכים את התרומה של המוקדים הללו לעולם הישיבות, הן במוקדים הטלפוניים עצמם והן בדרכים שונות ומגוונות ש'אחינו' מסייע באמצעותם למאות בחורים בתוך הישיבות, דרך פרויקט החונכים הגדול של 'אחינו' ובדרכים אחרות".
אם עד עכשיו 'מוקד הגישמאק' היה פעיל רק באופן של מתן ייעוץ והכוונה לבחורים עצמם, דרך הישיבות והבחורים עצמם שפנו אלינו כעת הוא נפתח גם לכיוון של קשר ישיר עם ההורים.
"הורה שמרגיש שהבן שלו לא מתקדם מספיק, שקשה לו בחברה ובלימודים, שהוא לא מתחבר לגמרא כפי שהיה מצופה ממנו, יכול להתקשר ל'מוקד הגישמאק', ובעצם לעשות שני דברים.
"קודם כל ההורים עצמם יכולים להתייעץ ולשאול, אפילו לקבל 'טיפים' מהמוקדנים שלנו, איך ללמוד עם הילד. איך לגשת ללימוד איתו, באיזו צורה לגרום לו להרגיש טוב יותר עם הלימוד עצמו.
"ובנוסף, אנחנו מציעים שירות חדש של פגישות אבחון וייעוץ, ללא תשלום. כן, אנחנו לא רוצים כסף, לא רוצים מעמד, עושים הכל בשקט בשקט, רק בשביל לזכות ולהציל נפשות. לנו ברור כשבחור נהנה מהלימוד ואוהב ללמוד, כל החיים שלו משתנים.
הורים יכולים לפנות ולבקש שאחד מהמוקדנים שלנו או מישהו אחר הפעיל בתחום הזה של הכשרת חונכים ולימוד עם חניכים, יראה את הבחור שלהם, יבדוק אם באמת מדובר בבעיה של 'גישמאק' בלימוד, כי לא תמיד זאת באמת הבעיה של הבחור, ואם זאת הבעיה, אפשר להכין תוכנית ולמצוא דרכים שיעזרו בסייעתא דשמיא לבחור שלהם".
מס' הטלפון של מוקד הגישמאק 1-800-20-18-17 (השיחה חינם) והמוקד פועל בשעות הערב