הקשר והקשירה בתפילין של יד
* בתפילין של יד, בצידו הימני של ה'בַּיִת', עושים קשר ובו צורת האות 'יוּד'. ויש להקפיד שהקשר יהיה צמוד לבית במשך כל שעת ההנחה. ויש שכתבו, שצריך להקפיד על כך אף בזמן שהתפילין מונחות בנרתיקן.
* את התפילין של יד, קושרים לזרוע על ידי השחלת צידהּ האחד של הרצועה, בלולאה הנעשית בצידהּ השני בנקודת היציאה של הרצועה מהמ'עברתא'. יש מן הראשונים שכתבו, שמיקומהּ של הלולאה הוא בצידו הימני של הבַּיִת, ויש אומרים, שמקום הלולאה הוא בצידו השמאלי של הבית.
מקום הנחת תפילין של ראש
* את התפילין של ראש, צריך להניח באֵזור צמיחת השיער, וכל ה'בַּיִת' של התפילין, צריך להיות מונח באזור זה. וצריך להניחו במקום בו ישנם שורשי שיער, ולא במקום שבו נמשכות השערות על גבי המצח. ומי שנשרו שערות ראשו בשטח המכוּוָן כנגד בין העינים, יניח את התפילין במקום בו היו שורשי השיער טרם נשירתן. ובצד האחר – כלפי מעלה – יש אומרים, שניתן להניח את התפילין על כל שיפוע הקדקוד; ויש אומרים, שאין להניחן מעבר לקו החצי של שיפוע הראש. ולכתחילה, יש לנהוג כדעה השניה, ולהקפיד שהבַּיִת יהיה מונח כולו בתוך השטח שבין תחילת שורשי השערות לבין קו החצי של שיפוע הראש.
* מקום הנחת קשר התפילין של ראש, הוא באֵזוֹר צמיחת השיער שבחלק העליון של אחורֵי הראש. ולכתחילה, יש להניח את עיקר הקשר מתחת לשיפוע הקדקוד, מעל ל'גומה' שבתחתית הגולגולת.
מֵהלכות רצועות התפילין
* בתפילין של ראש, צריך לכתחילה שהחלק הימני של הרצועה יגיע עד הטבור, והחלק השמאלי יגיע עד החזה; ויש אומרים – שהחלק הימני יגיע עד מקום המילה, והחלק השמאלי יגיע עד הטבור.
* את הרצועה בתפילין של יד במקום ההיקף של הראש, ואת הרצועה בתפילין של יד במקום המקיף את הזרוע לקשירת התפילין, יש להניח כשצידן השחור כלפי חוץ. וראוי להקפיד על כך אף ביֶתר חלקי הרצועות.
מֵהלכות הנחת תפילין
* לדעת רוב הראשונים, התפילין צריכות להיות מונחות ישירות על היד ועל הראש, וחציצה ביניהן לגוף האדם פוסלת את הנחת התפילין; ואף אם החציצה היא רק כנגד 'משהו' משטח התפילין. ויש להחמיר שלא תהיה חציצה גם במקום שבו הרצועה מקיפה את הראש, וכן במקום בו היא מקיפה את היד לקשירת הבַּיִת; אולם, במקרים מסוימים ניתן להקל ולהניח את הרצועה על גבי חציצה.
* מי שראשו חָבוּשׁ במקום הנחת ה'בַּיִת' של התפילין, ואם יסיר את התחבושת לצורך הנחת התפילין, יגרום הדבר לכאב או לחולי – רשאי להניח עליה את התפילין.
* מי שנקטעה ידו השמאלית, ולא נותר בהּ מקום הראוי להנחת התפילין, הריהו פטור מהנחת תפילין; ויש אומרים שיניח על יד ימין, ללא ברכה.
דין 'אִטֵּר יָד' בהנחת תפילין של יד
* 'אִטֵּר יָד', שעושה את רוב פעולותיו ביד השמאלית – מניח את התפילין של יד על היד הימנית. וה'שולט בשתי ידיו', דהיינו, שפועל בשתי ידיו בשווה, מניח על היד השמאלית.
* הכותב בידו האחת, ואת שאר הפעולות עושה ביד האחרת – נחלקו הפוסקים על איזו יד יניח את התפילין.
* מי שבטבעו אינו אִטֵּר יד, והרגיל את עצמו לעשות את רוב פעולותיו בשמאל, או להיפך – נחלקו דינו נקבע לפי המציאות העכשווית, ולא לפי טבעו המקורי.