יש להבין, מדוע נוהגים שמחה ביום הילולא דרשב"י? אין אומרים תחנון, ביום זה הותרו איסורי הספידה וכו'. יש אומרים שרשב"י עצמו ביקש זאת – אך מדוע ביקש?!
אלא שביום זה גילה הרבה רזים וסודות התורה, ועל ידי זה נעשו תיקונים גדולים בכל העולמות, ועל כך היא שמחתנו ביום הזה, ובאמת, בספרים הק' מובא שיום זה הוא כמו "יום מתן תורה" לחכמת הנסתר…
חשוב מאוד שנשתדל לנצל כל רגע ורגע מיום זה, להתקרבות אל השי"ת, בלימוד התורה הק', בתפילה, משום שבל"ג בעומר אפשר לזכות באופן מיוחד להתקרבות להשי"ת, להשיג בו מעלות התורה וחיזוק עבודת השם וכן מסוגל לתפילה, במיוחד אפשר להתפלל ביום זה שנזכה לכל חלקנו בתורה, ואפשר להוסיף ולבקש שנזכה לדעת גם את סודות התורה.
ומובא ב'יערות דבש' לגאון ישראל רבי יונתן אייבשיץ זצוק"ל, שיום זה הוא יום של רצון, ואחד הצדיקים אמר שביום זה קל יותר לשוב בתשובה, על-כן חשוב מאוד שלא נפסיד את האפשרויות הטמונות ביום ל"ג בעומר!
*
כאשר אנחנו לומדים סוגיא ואחר – כך שומעים עליה שיעור, אנו מבחינים שיש בסוגיה הרבה יותר עומק ממה שראינו בתחילה, כך הוא גם בכל התורה הק', וכמובא בזוהר הק' כשם שלאדם יש גוף ונשמה, כך גם לתורה יש גוף ונשמה. נשמת התורה היא התוכן הפנימי, ובזכות שאנו עוסקים בלבוש התורה בעולם הזה, נזכה לעתיד לבוא להבין גם את נשמת התורה!
ובאמת עלינו לרצות ולשאוף לדעת במשך הזמן גם את נשמת התורה, כי התפקיד שלנו זה לא רק לדעת את כל התורה הנגלית, אלא גם את תורת הנסתר, וההבדל בין מי שיודע סתרי – תורה למי שאינו יודע, הוא כשני אנשים שונים. רק כמובן השאלה היא "מתי". לכל זמן ועת – ובתחילה ישנים דברים הקודמים לכך… ('לקט טוב' שע"י ועד להוצאת דברי המשגיח זצוק"ל)
(הרב רפאל ברלזון מוסף שבת קודש יתד נאמן בהר תשפ"ב )