האם מותר להניח דבר חול בתיק שהוזמן לשימוש התפילין ?

א' אלול- סימן מ"ב- מאמצע סעיף ג' ''ואם התנה'' - אמצע הסעיף ''אזמניה ולא צר ביה''
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע מותר להניח דברי חול בנרתיק הטלית?ואיזה חפץ נאסר גם כאשר הוזמן לצורך הקדושה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן מ"ב סעיף ג' בסופו]  

שימוש חול בתיק של טלית ותפילין

אדם שייחד תיק לתפילין, והייחוד היה לעולם, והוא השתמש בפועל באותו תיק להנחת תפילין, אסור להשתמש באותו תיק תשמיש חול כגון, להניח בו מעות, וזה דווקא בתיק של התפילין, אבל תיק של טלית, אין בו קדושה, משום שזה תשמיש מצוה ולא תשמיש קדושה, ולכן, אדם שייחד תיק בשביל הטלית, מותר אחר כך להשתמש בו תשמיש חול, כגון להניח בו מעות וכדומה, והמשנה ברורה מלמד זכות, על אותם אלו הנוהגים להשתמש בתיק של התפילין להניח בו מעות, שמכיוון שכך היא הרגילות, נחשב הדבר כמו שהתנו מעיקרא, שלא מייחדים את התיק לתפילין, אלא יהיה מיוחד גם לתשמישי חול.

כל מה שנאמר, שאדם שייחד לעולם את התיק לתפילין והשתמש בו פעם אחת שאסור להשתמש בו יותר תשמיש של חול, זה הכל כאשר הוא לא התנה, אבל אם הוא התנה מראש, שהוא לא מייחד את זה בשביל התפילין, מותר אחר כך להשתמש בו תשמיש של חול, בין אם הוא ייחד לעולם, ואפילו אם הוא יצר את אותו תיק שיהיה מיוחד בשביל התפילין, בכל זאת, כיוון שהתנה שהוא לא מייחד את התיק הזה לעולם בשביל התפילין, מותר אחר כך להשתמש בו תשמיש של חול.

שימוש חול בתיק שהוזמן לשימוש התפילין

הזמנה לאו מילתא היא, ובכדי לאסור להשתמש בתיק תשמיש חול, צריך שישתמשו בו בפועל להנחת תפילין, או כפי שלמדנו בתחילת הסימן, שאסור להוריד מקדושה חמורה לקדושה קלה, זה הכל אם השתמשו בהם בפועל, אבל אם רק ייחדו אותם לתשמיש, הזמנה לאו מילתא היא, ומותר לקחת תפילין שייחדו אותו לתפילין של ראש, ולהשתמש בו לתפילין של יד.

שימוש חול בקלף שעיבד לשם תפילין

יש אופן מסוים שאפילו הזמנה בלבד אוסרת, והוא, קלף שעיבדו אותו לשם תפילין, שאף על פי שזה רק הזמנה בלבד, שהרי הוא רק עיבד לשם תפילין, ולא השתמש בזה בפועל לשם תפילין, אבל כיוון שיש כאן הזמנה, והיא גוף הקדושה לתפילין ממש, לכן גם בהזמנה בלבד נאסור להשתמש בו תשמיש של חול, אבל אדם שייחד את הקלף לרצועות, לא נאמר הדין הזה, ויכול להשתמש בו תשמיש של חול, ואדם שיצר לשופר, לציצית, לנר חנוכה, ללולב, לסוכה, לתשמיש מצוה, זה לא נאסר, אבל כאן שזה עיבוד קלף לשם קדושה ממש, אסור להשתמש בו אחר כך תשמיש של חול, שואל המשנה ברורה, הרי מבואר בתחילת הסימן, שאדם שייחד את הבתים לתפילין של ראש, מותר להשתמש בהם לתפילין של יד ואף על פי שזה ייחוד לתשמיש של קדושה, ולכאורה הבין המשנה ברורה, שמדובר שם גם באופן כזה שהוא עיבד את זה לשם תפילין של ראש, ואומר המשנה ברורה, שם מותר, כיוון שהוא לא משתמש בזה תשמיש של חול, אבל כאן אצלנו, כיוון שהוא משתמש תשמיש של חול, זה נאסר גם בהזמנה בלבד.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן