מדוע אסור להיכנס לסעודה עם תפילין ?

כ"ה אב- סימן מ'- סעיף ג'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר להניח את התפילין על מיטתו ליד הראש?ובאיזה חלק בתפילין מותר לגעת לאחר ראיית קרי ? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן מ' סעיפים ג' – ח']  

תשמיש המיטה בחדר שיש בו תפילין

בשיעור הקודם למדנו, שאסור לאדם לשמש מיטתו או לעשות צרכיו בחדר שיש בו תפילין, אלא אם כן יש מחיצה בגובה י' טפחים בינו לבין התפילין, או שהתפילין מונחות בכלי בתוך כלי, וכלי בתוך כלי מועיל רק כאשר אחד משני הכלים אינו מיוחד לכך, אבל אם שני הכלים מיוחדים לתפילין או לספרי הקודש, הם בטלים להם, ואינם חוצצים בין האדם לבין אותם ספרי קודש, וכיסוי אחד מזכוכית, מועיל.

הנחת התפילין תחת ראשו או רגליו

כלי בתוך כלי, לא מועיל אינו מתיר לאדם להניח את התפילין למרגלותיו או תחת מראשותיו, ואם התפילין לא מונחים ממש תחת ראשו או מרגלותיו אלא בצד, אין בזה איסור, אבל אם אשתו עמו, צריך שהם יהיו בכלי בתוך כלי, משום שחוששים שמא ישמש עם אשתו, ואז, גם אם הם לא מונחים ממש תחת ראשו, צריך שהם יהיו בכלי בתוך כלי, אבל לזה מועיל גם הכרים כדי לשמש ככלי בתוך כלי.

תפילין בחדר שינה ואשתו עמו

כאשר אשתו עמו ואינו רוצה לשמש איתה, נחשב הדבר שאינה עמו, ולא צריך כלי בתוך כלי, אבל הט"ז מחמיר בזה, שמא ישכח וישמש, ולכן גם באופן כזה, צריך שהתפילין יהיו מונחות בכלי בתוך כלי.

שימש מיטתו עם התפילין

אדם ששימש מיטתו לא יגע בתפילין עד שינקה את ידיו, כיוון שמסתבר שהוא נגע במקום הטינופת, ואם ראה קרי, פחות חוששים שמא נגע במקום הטינופת, ולכן מותר לגעת ברצועות ולא בקציצה עצמה.

תפילין בשעת הסעודה

אדם שנכנס לסעודה כשהוא לבוש עם התפילין, הדבר תלוי, אם זה סעודת קבע, חייב לחלוץ אותם, שמא ישתכר בסעודה, ויבוא לבזות את התפילין, אבל אם זו סעודת עראי, מותר לו להישאר עם התפילין, וזה הכל בזמנם שהיו מניחים את התפילין במשך כל היום, אבל בזמננו שמניחים אותם רק לשעה מועטת, לא יכנס כשהוא לבוש עם התפילין אפילו לסעודת עראי.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן