את מרן זיע״א הכרתי שנים רבות ממש מצעירותו. מבטינו תמיד היה עליו בפליאה והשתוממות. מאז ומקדם היה מנותק מענייני העולם רק גריס באורייתא תדירא. באותם הימים לא יכלו לחשוב שהוא זצ״ל יזכה להגיע לאן שזכה להגיע, ובאמת מה שזכה לזה הוא מפני שהיה עמל בתורה ודבוק בה עד לאחת.
תמיד באירועים ציבוריים היינו יושבים יחד, היו לפניו אלפים ורבבות שבאו לראותו, והוא לא שת ליבו לכלום רק ישב עם הגמרא ולמד. לפני כמה שנים הזדמנתי למעונו באחד מן המעמדות, ישבתי על ידו והוא לא שם ליבו לכלום. אמרתי לו – רבי חיים, אני מקנא בך שככה אתה יושב ולומד. הוא נשא את עיניו מן הגמרא ואמר לי: וכי מה אתה רוצה שאעשה, שאחטוב עצים? זה היה מהות חייו. או ללמוד תורה או להיות חוטב עצים.
בימים ההם, היתה לי קביעות בימי שישי בחנות הספרים של ר' חיים גיטלר בתל אביב. הגאונים רבי שלמה שמשון קרליץ זצוק׳׳ל ורבי מיכל פיינשטיין זצוק״ל היו שם, וגם אני הגעתי בקביעות. ישבנו בחדר פנימי בתוך החנות. ר' חיים נתן לנו לעיין בספרים שנזקקנו להם. וכאשר יצא לאור ספר חדש בשמי העולם התורני דאז, היה ר' חיים גיטלר ממהר ומספר לנו עליו, ואם הספר מצא חן, היינו רוכשים אותו.
באחד הימים, הגיש לפנינו ספר חדש: 'קרית מלך', שהוא אחד מהספרים הראשונים שהוציא מרן הגרח׳׳ק בצעירותו ממש, ובו יש מקורות לאותם מקומות שאין בידי ה'נושאי כלים' ברמב׳׳ם למצוא להם מקור. באותה עת למדתי מסכת תמורה, והתבוננתי בדברי רש׳י בתמורה דף כ׳׳ז (שהביא את דברי הירושלמי), שהנה הם מקור גדול לדברי הרמב׳׳ם שמי שממיר מאה בהמות בבהמה אחת, לוקה כמניין הבהמות שהמיר, ורבים נלאו במציאת מקורו של הרמב׳׳ם.
אמרתי לר' חיים גיטלר: אבדוק ב'קרית מלך', אם אמצא שהמחבר הצעיר הביא את המקור מדברי רש׳׳י אלו, ארכוש מיד את הספר. בימים ההם עדיין לא הכירו את כוחו הגדול של רבי חיים קנייבסקי. פתחתי את הספר ונוכחתי לראות שאכן הוא מציין בפשיטות את דברי רש׳׳י אלו, בסיעתא דשמיא המיוחדת שלו. התפעלתי מאד ורכשתי את הספר.
הייתי רגיל הרבה לעיין בספרו קרית מלך, בסוגיות שונות למצוא מקורות לדברי הרמב׳׳ם. פעם אחת הגענו בסוגיא עמומה אחת לדברי הרמב׳׳ם שהכס׳׳מ לא הביא מקורו, ומצאתי מכילתא דרשב׳׳י שבו מובא הדין שכתב הרמב׳׳ם. כשפגשתי פעם את רבי חיים, שאלתיו מדוע לא ציין את המכילתא ב'קרית מלך'. רבי חיים שאלני: 'איזו מהדורה של המכילתא דרשב׳׳י יש לך, החדשה או הישנה?' כשאמרתי כי היא החדשה, אמר לי: תסתכל בהקדמה ותבין… עיינתי ומצאתי ששם נאמר, שהמו"ל קראו מכילתא דרשב׳׳י כי רוב הדברים שבו העתיק ממכילתא דרשב׳׳י, אך הוסיף גם דרשות שהביא הרמב׳׳ם ועוד, ואכן על דין זה ציין שם המו׳׳ל את המקור שלו שהוא מדברי הרמב׳׳ם…
אין ספק שהסיבה שמרן הגרח׳׳ק זכה לגדלות בתורה בהיקף עצום כל כך היא, שמינקות ועד שיבה לא היה לו דבר זולת התורה, כל ימיו בכל רגעיו ופרטיו.