הרה"ג רבי גדליה הוניסברג שליט"א | מגזין 'במה'
סיפר לי תלמיד חכם, שלפני עשרות שנים הגיע לתפילת מנחה בשבת בביהמ"ד לדרמן. רבינו, כדרכו, הגיע לתפילה כמה דקות לפני הזמן. במקביל הגיע לביהמ"ד הגאון רבי יעקב פוזן שליט"א. הוא ניגש לרבינו ואמר: נשאר כמה דקות עד מנחה, אולי כל אחד יאמר מילה שכתובה רק פעם אחת בכל המשניות והיכן כתובה המילה הזאת. כך אמרו אחד לשני מילה שכתובה רק פעם אחת במשניות ואת המקור שלה. כך במשך מספר דקות זה היה ה'שעשוע' שלהם עד תחילת התפילה.
כמה פעמים כתוב 'חנוכה' במשניות
פעמים רבות היו מגיעים לרבינו ילדים ואומרים לו שסיימו ללמוד ששה סדרי משנה. רבינו אהב לשאול אותם, כמה פעמים כתובה המילה חנוכה במשניות. היו ילדים שהחלו להתרגש, היו ילדים שנזכרו. רבינו אמר להם, אני רוצה לשמוע מכם לפחות שבע פעמים היכן כתוב…
לחזור על הבבלי או להתחיל ירושלמי
אחד הגיע לרבינו ואמר שסיים את לימוד כל הש"ס בבלי, האם יכול להתחיל ירושלמי. אמר לו רבינו, קודם כל תגיד לי איזה בעל חי צריך לשחוט דווקא כשרגליו באוויר ואינן נוגעות בריצפה. החל אותו אחד לחשוב ולחשוב ואמר לרבינו: "בטח בחולין או סדר קדשים, זה פחות חזרתי טוב". אמר לו רבינו: "זה לא קדשים ולא חולין, זה גמרא בשבת, דף קכ"ח ע"ב, תרנגול צריכים לשחטו כשרגליו אינן נוגעות בארץ. אז תחזור עוד פעם על הבבלי, אין לך מה להתחיל ירושלמי בינתיים. לחזור שוב".
נתחדש בין גברא לגברא
ידוע שחיבורו של רבינו על התורה 'טעמא דקרא' הוא אחד מהחיבורים שהדהימו את הדור כולו, ולא בכדי בהוצאה הראשונה אמר מרן הגאון רבי יחזקאל אברמסקי: "זה חיבור שיחיד בדור יכול לחבר".
על מגילת אסתר יש שם הכי הרבה פירושים, ופעם זכיתי לשמוע מרבינו את הסיבה לכך, היות והשתדל בפורים לכתוב רק עניני מגילה, מפני שזו שאלה גדולה בהלכה אם מותר לכתוב עניינים אחרים, ממילא באופן טבעי התרבו הפירושים על מגילה.
כך ידעתי כל השנים, אך לאחרונה שמעתי שהגאון רבי דניאל גינזבורג שליט"א, מראשי ישיבת בית מאיר, היה פעם אצל רבינו ושאל את השאלה הזאת, ואמר לו רבינו: "טעמא דקרא התחדש לי בעיקר בין גברא לגברא בפרשת השבוע. בפורים, בלדרמן, הילדים דופקים הרבה זמן בהמן, יש בין גברא לגברא כזה גדול, ממילא התחדשו לי הרבה חידושים"… [גם אני הייתי בין ילדי לדרמן, היינו לוקחים קופסאות שימורים גדולות ודופקים עליהן עם מקלות, היינו מרעישים חזק מאוד. לעיתים, רבינו הסטייפלער היה אומר "נו" ומסמן שיפסיקו…]
לכן בכל מוצאי שבת רבינו היה מתיישב מיד לאחר הבדלה ורושם את החידושים שנתחדשו לו בין גברא לגברא, ומכך יצא הספר 'טעמא דקרא'. מושגים של ניצול הזמן!
('במה' bama.org.il הביא לדפוס: הרב ישראל קוטלר)