במה צריך להיזהר בשעת כתיבת האות ק' ?

י"א אב- סימן ל''ו - מאמצע סעיף ג' אות ק' -סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

לאיזה אותיות דומות שלשה ראשי האות ש'?ומה הדין אם נגעו הראשים של האות ש' זה בזה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ו 'משנת סופרים' צורת האותיות ק' – ת']  

צורת האות ק'

האות קו"ף, צריך להיות לה תג קטן למעלה, אבל צריך להיזהר, שעל ידי התג זה לא ייראה אות ל', ולכן מביא המשנה ברורה, שיעשה את התג קצר, וגם יש מי שאומר, שלא יעשה את התג שמעל האות ק' בקצה השמאלי, משום שזה ייראה יותר כמו ל', אלא יעשה אותו קצת כלפי ימין, עוד כתוב, שהחלק הימני של האות ק' למעלה, צריך להיראות בצורת כ' למעלה ולמטה, אלא שהחלק התחתון לא ממשיך עד הסוף לצד שמאל, אלא הוא קצר יותר, והרגל השמאלית של האות ק' צריכה להיראות כמו נו"ן פשוטה, אבל קצת יותר קטנה ממנה, ושתהיה מוטית לצד ימין, ובדיעבד, אם לא עשה את הרגל השמאלית ארוכה כמו נו"ן סופית, אלא קצת יורדת מהמושב כמו יו"ד, כשר.

צורת האות ר'

האות רי"ש, צריכה להיות עגולה בזווית שלה למעלה מצד ימין, כדי שלא תהיה דומה לאות ד', וכן, אסור שתהיה ארוכה מדאי, שלא תיראה ככ"ף פשוטה, וצריך שהגג העליון של האות ר' לא יהיה קצר מדאי, כדי שזה לא ייראה כמו ו'.

צורת האות ש'

האות שי"ן, מורכבת משלשה ראשים, הראש הכי ימני הוא כמו ו', הראש השני מצד ימין הוא כמו י', והראש השמאלי הוא כמו ז', דהיינו, שהראש עומד באמצע לירך, והרגל השמאלית צריכה להיות ישרה, ושאר הראשים בשיפוע ונפגשים למטה, כך שהמושב של השי"ן הוא מושב חד, שהראשים נפגשים שם למטה, ואסור שהראשים ייגעו זה בזה, ואם נגעו זה בזה אפילו כחוט השערה, פסול.

צורת האות ת'

האות תי"ו, עושים לה רגל מצד שמאל, והרגל הזאת היא כעין האות ו', יש מי שעושה אותה כמו ו' הפוכה, ויש מי שעושה אותה כמו ד' הפוכה, והולכים בזה אחרי המנהג.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן