לאיזה אות דומה האות פ' ?

י'' אב- סימן ל''ו - מאמצע סעיף ג' אות ס' עד אות צ'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע החלק התחתון של האות ס' הוא קצר?ומה הדין באופן שהנקודה הפנימית שבאות פ' לא נוגעת בגג? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ו 'משנת סופרים' צורת האותיות ס' – צ']  

צורת האות ס'

האות סמ"ך, צריכה להיות עגולה מג' זוויותיה, מלמעלה ומשני הזוויות התחתונות, ולכן, החלק התחתון של האות ס' הוא קצר, משום שאין לו זוויות מהצדדים, אלא הוא עגול משני הצדדים שלו, וכן צריך שיהיה האות סתום לגמרי, שלא יהיה בו פרצה בכלל, אלא יהיה לגמרי סגור, ומהצד השמאלי שלו, הוא צריך להיות כעין ו', כלומר, בחלק העליון מצד שמאל, הוא צריך לבלוט כלפי שמאל כעין האות ו'.

צורת האות ע'

האות עיי"ן, מורכבת מהאות י' ומהאות ז', החלק הימני של האות ע' זה אות י', הראש קצת מוטה כלפי מעלה, והחלק השמאלי זה אות ז', שהראש עומד באמצע הירך, ויחבר את החלק השמאלי לחלק הימני מהחצי ולמטה, כלומר, האות י' צריך להיות מוטה קצת כלפי צד שמאל, ובחלק שמחציו ולמטה, שם נפגשים החלק הז' שבאות ע' והחלק הי' שבאות ע'.

צורת האות פ'

האות פ', החלל שבו הוא כמו האות ב', שבחלק התחתון בחלל לצד ימין, יש לו עקב כמו האות הב', וצריך שיהיה לה זווית למעלה כעין ריבוע בחלק הפנימי, וגם בחלק החיצוני למעלה, וכן, החלק הימני של האות פ', צריך להיות משוך קצת כלפי צד ימין, וצריך להיות לו עוקץ למעלה מצד שמאל, והנקודה של האות פ' זה כמו האות ו', ואם הנקודה הפנימית לא נוגעת בגג, או שהיא לא ממש בקצה אלא קצת כלפי צד ימין יותר, המשנה ברורה דן בעניין האם זה כשר או פסול.

צורת האות צ'

האות צד"י, מורכבת מהאות נ' ומהאות י', החלק הימני שלה זה י', והחלק השמאלי זה נ', אבל לא נ' שהירך היא ישרה ויש לה מושב כלפי שמאל, אלא היא מוטית כלפי צד ימין, וצריך שיהיה לה שלשה תגין למעלה וכן, כמו שבאות ז' הראש באמצע הירך, כך באות צ' הירך באמצע הראש.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן