כיצד כותבים בתפילין את פרשת 'והיה אם שמוע' ?

ו' תמוז- סימן ל"ב- מאמצע סעיף ל"ו- ''ופרשת והיה'' - סוף הסעיף
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה היא פרשה סתומה בספר תורה? ומדוע בתפילין של ראש אין את העניין של פרשיות פתוחות או סתומות? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ב סעיף ל"ו בסופו]  

אופן עשיית פרשה סתומה בתפילין

בתפילין של יד, כותבים ארבע פרשיות בקלף אחד, ומבואר בשולחן ערוך, שאת שלשת הפרשיות הראשונות, קדש, והיה כי יביאך, שמע, צריך לעשות פתוחות, כפי שהם נכתבות בתורה, אבל פרשת והיה אם שמוע, צריך לכתוב אותה סתומה כפי שהיא נכתבת בתורה (אבל בתפילין של ראש שכותבים בארבעה קלפים שונים, אין את הנושא הזה בכלל, משום שאין קשר בין פרשה אחת לשנייה) אבל יש בעיה אחת, והיא, איך עושים פרשה סתומה, שהרי בספר תורה, פרשה סתומה זה נקרא שגומרים את הפרשה שלפניה באמצע שורה, ואילו את הפרשה שלאחריה, דהיינו, זו שצריכה להיות סתומה, ממשיכים באותה שורה עצמה לאחר שמפסיקים כדי שיעור כתיבת ט' אותיות, אבל בתפילין אנחנו לא יכולים לעשות סתומה באופן הזה, משום שבתפילין צריך להתחיל כל פרשה ופרשה להתחיל בעמוד אחר, ובזה אנו מגיעים למחלוקת גדולה בין הרמב"ם להרא"ש, הרמב"ם סובר, שסתומה זה נקרא כאשר מתחילים באמצע שורה, ולהרא"ש באמצע שורה זה נקרא פתוחה, ואם כך, איך יעשה והיה אם שמוע, הרי צריך לעשות אותה סתומה? ומבואר בשולחן ערוך, שיעשה אותה סתומה כדעת הרמב"ם, דהיינו, שיתחיל אותה באמצע שורה, משום שזה העיקר להלכה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן